Ceny za produkt i za litr czy kilogram muszą być widoczne na sklepowych półkach — przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w związku z wynikami kontroli dotyczącymi przestrzegania tych przepisów. W 2015 r. Inspekcja Handlowa (IH) wydała 625 decyzji dotyczących nieprawidłowego informowania o cenach towarów i usług. Nałożyła kary na łączną kwotę 307,9 tys. zł. W tym z tytułu ponownego naruszenia przepisów wydała 4 decyzje z karami na kwotę 21,7 tys. zł.
UOKiK informuje, że te informacje muszą być dla klientów czytelne, widoczne i jednoznaczne. Z praktyki IH wynika, że przedsiębiorcy najczęściej mieli trudności z uwidacznianiem cen jednostkowych (za litr, metr, kilogram produktu), a także podawaniem spójnych danych o cenach, czyli jednolitej informacji umieszczanej przy towarze oraz w kasie. Inne naruszenia to np. tzw. widełki cenowe pozbawione jasnej informacji, od czego zależy konkretny koszt ponoszony przez klienta.