Czytasz dzięki

Uratowane dwa miliony posiłków

Materiał przygotowany przez TESCCO
opublikowano: 19-06-2015, 00:00

Według danych Eurostatu, w Polsce marnuje się niemal 9 milionów ton żywności rocznie.

Jak wskazują badania Federacji Polskich Banków Żywności, 39 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania niespożytej żywności. Te dane wskazują, że kwestia marnowania żywności jest ważnym problemem, z którym należy walczyć — choćby ze względu na wpływ łańcucha produkcji i dystrybucji żywności na środowisko naturalne. Nie bez znaczenia jest też fakt, że marnowaniu żywności towarzyszą zjawiska ubóstwa i niedożywienia. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdy jedni marnują żywność, która dla innych jest bezcenna.

Dlaczego jednak o tym problemie mówi Tesco? Odpowiedź jest prosta. Jako sieć handlowa, czyli dystrybutor żywności, czujemy się współodpowiedzialni za walkę z marnowaniem produktów żywnościowych — niezależnie od tego, że handel odpowiada jedynie za niewielki procent strat w całym łańcuchu produkcji i dystrybucji.

Wszystko rozpoczęło się w październiku 2013 roku, kiedy zmiana w prawodawstwie zdjęła ze sklepów obowiązek odprowadzania VAT-u od wartości przekazanej nieodpłatnie żywności. Wtedy pierwsze nadwyżki żywności z naszych sklepów zaczęły trafiać do lokalnych Banków Żywności. Dziś przekazywanie produktów potrzebującym jest codziennością dla hipermarketów Tesco. Do lokalnych oddziałów Federacji Polskich Banków Żywności przekazaliśmy już ponad 1000 ton produktów. To ilość wystarczająca do przygotowania 2 milionów posiłków.

Do Banków Żywności trafiają owoce, warzywa i pieczywo, czyli produkty pierwszej potrzeby. Żywność ta wykorzystywana jest do przygotowywania posiłków dla współpracujących z Bankami organizacji, jak domy samotnych matek czy świetlice dla ubogich dzieci.

Ta inicjatywa może być świetnym przykładem współpracy biznesu i organizacji pozarządowej.

Wspólnie zmniejszamy skalę marnowania żywności, a równocześnie wspieramy tych, którzy naszej pomocy potrzebują najbardziej. Gorąco zachęcam wszystkich polskich detalistów do podejmowania podobnych inicjatyw.

ADAM MANIKOWSKI, dyrektor zarządzający Tesco Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany przez TESCCO

Polecane