USA: w świetle prawa robot kierowcą

PAP
opublikowano: 10-02-2016, 17:33

Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu (NHTSA) zgodził się z interpretacją przepisów zaproponowaną przez koncern Alphabet, z której wynika, że w świetle prawa robot może być uznany za kierowcę - poinformował w środę dziennik "Financial Times".

Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu (The National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) poinformował w liście do szefa projektu Google'a ds. autonomicznych samochodów Chrisa Urmsona, że zgodził się z interpretacją federalnych standardów pojazdów drogowych zaproponowaną przez koncern. Spełnienie tych standardów jest konieczne, aby dopuścić każdy samochód na amerykański rynek - przypomina "FT".

Zdaniem gazety oznacza to, że zniesiono "bardzo poważną barierę na drodze planów Google'a do wprowadzenia na drogi samochodów bez kierownic i pedałów hamulca".

"NHTSA będzie interpretować pojęcie +kierowcy+ w kontekście, w jakim przedstawia je Google, opisując pojazd mechaniczny jako system samodzielnej jazdy, a nie odnosząc się do osób podróżujących pojazdem. (...) Zgadzamy się z Googlem, że ich samochód nie będzie potrzebował +kierowcy+ w tradycyjnym tego słowa znaczeniu" - napisano w liście do koncernu.

Google zapewnia, że samochody będą bezpieczniejsze, gdy ludzie nie będą mieć nad nimi kontroli, lub możliwości ingerowania w jazdę. W zamian firma będąca częścią koncernu Alphabet proponuje powierzenie prowadzenia pojazdu sztucznej inteligencji, która będzie podejmować decyzje w oparciu o dane dostarczane przez systemy czujników, kamer i informacje pozyskane z map.

"To znacznie bardziej radykalne podejście od tego prezentowanego przez wiele firm motoryzacyjnych, które postulują stopniowe przejście w kierunku jazdy autonomicznej, które przez lata nadal będzie wymagać kontroli kierowcy" - podkreśla londyński dziennik.

W zeszłym roku kalifornijski urząd ds. pojazdów mechanicznych zapowiedział, że wszelkie autonomiczne samochody testowane na stanowych drogach będą musiały być wyposażone w kierownice i pedały hamulca. Google protestowało przeciwko tej decyzji. Jednak w zeszłym miesiącu amerykański minister transportu USA Anthony Foxx poinformował, że w niedługim czasie przedstawi propozycje nowego ogólnokrajowego prawa dotyczącego "całkowicie autonomicznej jazdy".

W listopadzie ub.r. i w styczniu br. Google wysłało do NHTSA zapytania dotyczące kilku kwestii w tym np. konieczności wyposażenia samochodów w pedał hamulca, przyciski kontrolujące światła drogowe czy w lusterka.

Bloomberg
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane