
Opracowywany przez Caixin/S&P Global wskaźnik PMI dla usług wyniósł w oszacowaniu na kwiecień 2023 r. 56,4 pkt spadając z marcowego poziomu 57,8 pkt, nadal pozostając powyżej progu 50 pkt, który oddziela ekspansję od kurczenia się.
Odczyt okazał się nieco niższy od oczekiwań ekonomistów. Mediana ich prognoz zakładała bowiem wynik na poziomie 57,0 pkt.
Złożony wskaźnik PMI Caixin/S&P, który obejmuje zarówno działalność produkcyjną, jak i usługową, spadł do 53,6 pkt z 54,5 pkt w marcu, ale również był to czarty z rzędu miesięczny rozwój.
Eksperci podkreślają, że chińska gospodarka, druga pod względem wielkości na świecie, po odejściu pod koniec 2022 r. od kosztownej i wyniszczającej polityki „zero covid” mocno odbiła, ale ożywienie nie jest równomierne i w wielu branżach ma śladowy charakter. Szczególnie niepokoi spadek produkcji, pogłębiany niższym globalnym popytem.
W segmencie usług, akcentowany jest powrót popytu i jego produkcji do poziomów sprzed pandemii. Dobrze prezentuje się m.in. turystyka. Optymizmem napawa dalszy rozwój w obszarze nowych zamówień eksportowych.
Chiny utrzymają wsparcie dla gospodarki, koncentrując się na popycie wewnętrznym, który – zdaniem władz - pozostaje ciągle niewystarczający, choć zauważalnie odżył po zniesieniu pandemicznych ograniczeń.
Oczekuje się, że wzrost konsumpcji przyczyni się do ożywienia gospodarki w tym roku, a wzrost prawdopodobnie osiągnie 5,6 proc. w 2023 r. , przewyższając oficjalny cel Pekinu w okolicach 5 proc.
