Ustawa o PKP przechodzi spore zmiany
W Sejmie toczy się batalia o to, czy trzem kolejowym spółkom — WKD, SKM i LHS — przekazać na własność infrastrukturę kolejową, a tym samym sprywatyzować część torów PKP. Zdaniem części posłów, kłóci się to z ubiegłoroczną ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przewoźnika, zakładającej pozostawienie infrastruktury kolejowej w rękach SP.
W przyszłym tygodniu Sejm zadecyduje o losach rządowych poprawek do ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Projekt jest już po pierwszym czytaniu w komisjach skarbu i łączności — część zmian wykreślono, ale „przegrani posłowie”nie załamują rąk.
Czyje tory
W rządowym projekcie znajdują się nowe regulacje dotyczące funkcjonowania trzech spółek kolejowych — WKD, SKM i LHS.
— Zaproponowano, żeby infrastruktura kolejowa niezbędna do funkcjonowania tych spółek przeszła na ich własność. W konsekwencji — ponieważ firmy te jako pierwsze mają trafić w ręce inwestorów — sprywatyzowana zostałaby również podlegająca im infrastruktura. To zdaniem większości komisji kłóci się z duchem ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, która gwarantuje pozostawienie infrastruktury w rękach Skarbu Państwa — mówi Zdzisław Denysiuk, poseł AWS i przewodniczący sejmowej podkomisji, zajmującej się przekształceniami kolejowego przewoźnika.
Rządowa poprawka w pierwszym czytaniu przepadła, stosunkiem głosów 9:7. Jednak zdaniem Zdzisława Denysiuka, sprawa nie jest rozstrzygnięta. Część posłów już zapowiada, że zostanie ponownie rozpatrzona w drugim czytaniu w Sejmie.
— To skomplikowana sprawa. Z punktu widzenia spółek jest to korzystne rozwiązanie, gdyż obniża koszty ich funkcjonowania. Poza tym stan tej infrastraktury nie jest najlepszy. Trudno natomiast przewidzieć, czy inwestor zdecyduje się na inwestycje w tory, które nie są jego własnością — zastanawia się Zdzisław Denysiuk.
Inne sprawy
Dwie inne poprawki zostały zaakceptowane w komisjach. Posłowie przychylili się do postulowanego przez rząd zniesienia dualizmu w nadzorze właścicielskim nad PKP na linii Minister Skarbu Państwa— Minister Transportu i Gospodarki Morskiej. Rząd wnioskuje o skupienie decyzji dotyczących mienia SP (o wartości przekraczającej 50 tys. EUR) w rękach MTiGM.
Projekt ustawy zmieni również zasady sprzedaży kolejowych mieszkań zakładowych.
Zawarte w projekcie rozwiązanie jest korzystniejsze dla nabywców mieszkań PKP, to jest zwiększa pomniejszenie ceny ustalonej na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami do 95 proc. — czytamy w uzasadnieniu projektu.