Uwaga na niuanse w przepisach

ADAM KRASZEWSKI, radca prawny, kancelaria Gessel Koziorowski
opublikowano: 27-05-2019, 22:00

Ogólny mechanizm działania pracowniczych planów kapitałowych jest prosty.

Pracodawca wybiera instytucję finansową, zawiera z nią umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK, a następnie nalicza i odprowadza wpłaty za uczestników. Prawidłowe wdrożenie PPK w firmie wymaga jednak uwzględnienia wielu niuansów. Osobami zatrudnionymi są nie tylko pracownicy, lecz również niektórzy zleceniobiorcy, co wymaga przeprowadzenia weryfikacji statusu zleceniobiorcy jako studenta lub posiadania innego tytułu do ubezpieczeń. W odniesieniu do nowych osób zatrudnionych umowy o prowadzenie PPK będą zawierane po upływie trzech miesięcy zatrudnienia, zliczanego z okresu poprzednich 12 miesięcy, co w przypadku zawierania z daną osobą kilku umów w roku będzie wymagało uważnego pilnowania terminów. Niezależnie od powyższego pracodawca musi uwzględnić wiek każdej osoby zatrudnionej, aby stwierdzić, czy staje się ona uczestnikiem PPK niejako automatycznie, czy dopiero na jej wniosek, czy wręcz nie przystępuje do PPK. W końcu jeśli pracodawca prawidłowo określi powyższe elementy i osoba zatrudniona przystąpi do PPK, to konieczne będzie naliczanie i odprowadzanie wpłat od wynagrodzenia. W tym miejscu pracodawca powinien rozważyć, czym jest wynagrodzenie. Wynagrodzeniem nie jest bowiem jedynie pensja miesięczna, ale również premia. Za wynagrodzenie mogą być uznane również świadczenia w naturze. To wszystko pokazuje, że przed wdrożeniem PPK w firmie konieczne jest bardzo dobre przygotowanie merytoryczne.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ADAM KRASZEWSKI, radca prawny, kancelaria Gessel Koziorowski

Polecane