Będzie nowe rozporządzenie dotyczące przesyłania deklaracji podatkowych i podań drogą elektroniczną. Jednocześnie wydłuży się lista takich formularzy, których przedsiębiorcy nie muszą opatrywać kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przyszłe rozporządzenie ministra rozwoju i finansów to skutek m.in. uchwalonej w ubiegłym roku ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, związanej z unijnymi przepisami w tych sprawach przyjętych w 2014 r.
W ich wyniku określanie sposobu opatrywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym deklaracji i podań wymienionych w załączniku do dotychczasowego rozporządzenia stało się zbędne. W konsekwencji odstąpiono od regulowania tego w nowym akcie — wyjaśniono w uzasadnieniu do jego projektu.
Niezależnie od tego projektowane rozporządzenie umożliwi przesyłanie kolejnych dokumentów bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Na tej liście znajdą się m.in.formularze składane dla rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT), jak np. związane z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi deklaracje (w tym VAT-8 i VAT-23), a także skrócona deklaracja dotycząca usług taksówek opodatkowanych ryczałtem (VAT-12) czy informacja o autach wykorzystywanych przez przedsiębiorcę wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26).
Te dokumenty będzie można przesyłać z innym podpisem elektronicznym zapewniającym ich autentyczność. Na tej liście są też m.in. zgłoszenia rejestracyjne dla potrzeb rozliczeń akcyzy i np. informacje związane z prowadzeniem gier hazardowych. Projekt skierowano do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Według przewidywań nowe rozporządzenie wejdzie w życie tuż po jego ogłoszeniu, a przepisy dotyczące podmiotów organizujących gry hazardowe — 1 lipca tego roku.