ViaTOLL podliczył rok

opublikowano: 27-01-2016, 22:00

1,55 mld zł - tyle zebrał dla Krajowego Funduszu Drogowego system viaTOLL w 2015 r.

Od początku stycznia do końca grudnia 2015 r. wpływy do systemu wyniosły 1,55 mld zł i były o 9,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Od uruchomienia systemu (1 lipca 2011 r.) do końca grudnia 2015 r. przychody przekroczyły 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są wpływy z systemu elektronicznego i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody systemu viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę i modernizację infrastruktury drogowej w Polsce. W minionym roku najwięcej do systemu viaTOLL wpłynęło z autostrady A4 (399,45 mln zł), a w następnej kolejności z drogi ekspresowej S8 (208,86 mln zł) i autostrady A2 (156,59 mln zł). W pierwszej dziesiątce znalazły się również drogi: A1, S7, S3, DK92, S1, S6 i po raz pierwszy A8 z przychodem 24,77 mln zł. Spadki wpływów dotyczą tras: A2 (z 158 mln zł do 157 mln zł), S7 (z 90 mln zł do 87 mln zł), DK92 (z 50,5 mln zł do 47,5 mln zł) oraz S6 (z 26,5 mln zł do 25,5 mln zł). W systemie zarejestrowanych jest 523 tys. umów i nieco ponad 929 tys. pojazdów. Największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (61,3 proc.), dalej plasują się: Niemcy (5,6 proc.), Litwini (3,5 proc.), Czesi (2,9 proc.), Ukraińcy (2,8 proc.), Rosjanie (2,7 proc.), Rumuni (2,2 proc.), Węgrzy (1,9 proc.), Słowacy (1,8 proc.) i Białorusini (1,6 proc.). 2015 r. przyniósł dalsze pozytywne zmiany w strukturze flot samochodowych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Zróżnicowanie stawek opłat względem ekologiczności pojazdów zdało egzamin. Po 54 miesiącach działania systemu prawie 60 proc. rejestracji wskazuje na klasy emisji od Euro 4 do Euro 6, a o połowę spadł udział klas Euro 3, Euro 2 i Euro 1. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy