VII NFI sprzeda rzeczne spółki

Cezary Pytlos
04-02-2000, 00:00

VII NFI sprzeda rzeczne spółki

Żeglugą Bydgoską interesuje się Lehnkeiring Reederei

KOLEJNE PODEJŚCIE: Odratrans i Żegluga Bydgoska mają kryzys za sobą. Jan Sidorowicz, prezes VII NFI, ma nadzieję, że w 2000 roku znajdzie dla nich inwestora. fot. Małgorzata Pstrągowska

Zarząd VII NFI liczy, że w 2000 roku sprzeda wreszcie swoje udziały w Żegludze Bydgoskiej i wrocławskiej Odratrans. Zdaniem przedstawicieli funduszu, tym planom dobrze rokuje coraz lepsza kondycja finansowa spółek, największych krajowych przewoźników rzecznych.

Przedstawiciele VII NFI, który kontroluje po 33 proc. akcji dwóch czołowych przedsiębiorstw żeglugi śródlądowej, zapowiadali ich sprzedaż do końca 1999 r. Winę za niepowodzenie tych planów przedstawiciele VII NFI przypisują kiepskiej kondycji finansowej przedsiębiorstw. Dopiero w ubiegłym roku firmy zaczęły wychodzić na prostą.

— Nie sprzedaliśmy swoich udziałów, ponieważ nie wpłynęła żadna oferta od potencjalnego inwestora — tłumaczy Inga Ganowska z public relations VII NFI.

Niemcy analizują

Nieoficjalnie wiadomo, że przejęciem Żeglugi Bydgoskiej jest zainteresowany Lehnkeiring Reederei, niemiecka firma przewozowo-spedycyjna.

— Niemcy zainteresowani są przejęciem naszej firmy już od dawna — potwierdza Wiesław Kamiński, szef Solidarności w ŻB.

Związkowcy spółki uważają, że fundusz lansuje koncepcję jednoczesnej sprzedaży obydwu firm. Niemcom zaproponowano więc przejęcie także wrocławskiej firmy. W efekcie sprzedaż Żeglugi Bydgoskiej utknęła w martwym punkcie. Obecnie strona niemiecka analizuje pozytywne i negatywne aspekty ewentualnego przejęcia obydwu spółek. Rozmowy mają zostać wznowione niebawem.

— Uważamy, że sprzedaż udziałów jednemu inwestorowi jest najlepszym rozwiązaniem. Nie upieramy się jednak przy takim rozwiązaniu. Jeżeli ktoś zechce kupić tylko jedną firmę, to po dokładnym zbadaniu oferty gotowi jesteśmy przystać na to — mówi Inga Ganowska.

Wychodzenie na plus

Fundusz liczy, że w tym roku negocjacje dotyczące sprzedaży nabiorą tempa. Kondycja finansowa przedsiębiorstw jest bowiem coraz lepsza. Odratrans w 1999 roku zwiększyła swoje zyski, a Żegluga Bydgoska po latach strat wreszcie przyniosła pierwsze zyski.

— Wstępne szacunki wskazują, że ubiegły rok — po wielu latach strat — zakończyliśmy wreszcie na plusie. Nie zmienia to jednak faktu, że reprezentowany przez nas sektor z powodu niskiej rentowności nie jest zbyt atrakcyjny dla inwestorów zagranicznych — uważa Wiesław Kamiński, szef Solidarności w Żegludze Bydgoskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / VII NFI sprzeda rzeczne spółki