VoIP nadciąga

Krzysztof M. Piątek
27-09-2006, 00:00

Do niedawna firmy zastanawiały się, czy warto go instalować. Obecnie coraz częściej mówi się o zmierzchu tradycyjnej telefonii.

Rozwiązania telefonii IP i VoIP to oszczędności dla firmy i kopalnia pieniędzy dla dostawców usług i sprzętu. W zeszłym roku sam rynek sprzętu wart był wg firmy badawczej z Dell’Oro Group 2,4 mld dolarów. Do 2010 r. kwota ta ma wzrosnąć do 4,7 mld dolarów.

Pomysł na VoIP był prosty: zamiast płacić operatorom telekomunikacyjnym krocie za połączenia międzynarodowe (marże sięgały kilkuset procent) czy międzymiastowe, można przesłać głos przez internet. Nagle okazało się, że połączenie Europa — USA może kosztować kilka centów za minutę.

Początkowo problemem była szybkość transmisji — głos potrzebuje około 60-80 kb/s, aby zapewnić dobrą jakość połączenia. Jednak wraz z rozwojem łączy szerokopasmowych (od 512 kb/s) problem zniknął.

Nowe możliwości

Obecnie firmy idą o krok dalej: VoIP, który był najczęściej bramką podłączoną do firmowej centralki i służył obniżeniu kosztów, jest zastępowany przez telefonię IP. Wykorzystuje ona łącza rozległe (np. VPN) lub sieci lokalne do transmisji głosu, a oprócz niższych kosztów oferuje również setki zaawansowanych usług. Obecnie telefonia IP umożliwia m.in. zaawansowaną pocztę głosową wewnątrz firmy, skrócone wybieranie numerów, automatyczne powitanie dzwoniącego, nadawanie uprawnień użytkownikom czy dostęp do billingu. Mnóstwo opcji można wykorzystać w call center. System może np. dawać niektórym użytkownikom (VIP-om) wyższy status w kolejce oczekujących na połączenie, przydzielać połączenia przychodzące najmniej obciążonym pracownikom czy tzw. rozproszone call center. Klient dzwoniący pod numer infolinii nawet nie wie, że jego telefon może odebrać pracownik, który znajduje się w swoim domu. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie w przypadku pracowników na urlopie macierzyńskim czy osób niepełnosprawnych.

— Na przykład system Avaya Communication Manager (ACM) oferuje ponad 700 funkcji telefonicznych. Jednakże każdy projekt przygotowywany jest pod indywidualne potrzeby klienta i może być ich więcej — mówi Dariusz Mumot z firmy Avaya.

Przesyłanie głosu przez internet było technologią, z której można było korzystać tylko na biurku. Dzięki rozwojowi bezprzewodowego dostępu do sieci z usługi można korzystać również w wersji mobilnej.

Mobilność i koncentracja kosztów

Integracja systemów telekomunikacyjnych firmy z telefonią GSM pozwala na przeniesienie numeru naszego telefonu biurowego na telefon komórkowy.

— Jeżeli np. firma ma przedstawicieli handlowych, a nie chce, aby odchodząc z pracy zabierali ze sobą klientów, wystarczy podawać na wizytówkach numery stacjonarne telefonów w firmie. Jeżeli pracownicy są w biurze, odbiorą połączenie, jeżeli są w terenie, system zestawi połączenie klienta z telefonem komórkowym pracownika — wyjaśnia Dariusz Mumot.

Dzięki temu klient będzie miał zawsze kontakt z naszym pracownikiem, a sam pracownik — dostęp do wszystkich zasobów telekomunikacyjnych oferowanych przez system biurowy.

To rozszerza wachlarz możliwości: można odebrać przychodzące połączenie na aparacie telefonicznym w biurze i w trakcie rozmowy, nie przerywając jej, przesłać ją na nasz numer komórkowy i wyjść z budynku, kontynuując rozmowę. Rozmówca nawet nie zauważy tej operacji. System działa też w drugą stronę, tzn. odebrane w komórce połączenie można łatwo przerzucić na biurko. Równie łatwo można np. przetransferować rozmowę na inny numer biurowy czy zestawić konferencję.

Dodatkową zaletą rozwiązania jest możliwość skupienia w jednym miejscu wszystkich kosztów komunikacyjnych związanych z danym pracownikiem lub prowadzonym projektem, ponieważ wszystkie połączenia — zarówno wychodzące, jak i przychodzące — przechodzą przez centralę biurową.

— Aby telefonia IP działała sprawnie, potrzebne jest dobre łącze internetowe. Zdecydowanie lepiej sprawują się tutaj łącza symetryczne — zauważa Piotr Osiadacz z firmy Crowley Data Poland.

— Jeżeli klient chce telefonii IP, ale łącze wykupuje gdzie indziej, ostrzegamy go o niższym standardzie takiego rozwiązania. Dlatego najczęściej firmy decydują się na kompleksową usługę — dodaje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof M. Piątek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / VoIP nadciąga