Volkswagen podbił wynik agencji inwestycji

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2014-12-19 00:00

Więcej inwestycji, mniej miejsc pracy — tak kończy rok agencja inwestycji, która pracuje nad projektami za 2,7 mld EUR.

W tym roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagra-nicznych (PAIIZ) pomogła w sfinalizowaniu 52 inwestycji. O jedną mniej niż w 2013 r., ale całoroczny wynik może być lepszy. — Obiecuję jeszcze dwa projekty w tym roku — zapowiada Iwona Chojnowska-Haponik z PAIIZ. Firmy, m.in. VW, IKEA, Delphi, Michelin, GM, Marine Harvest, Lufthansa Global Business Services, Samsung Electronics, Convergys, Voss czy ThyssenKrupp, obiecały 1,81 mld EUR nakładów i 8,7 tys. miejsc pracy. Rok temu inwestorzy deklarowali o połowę niższe inwestycje, ale o 10 tys. więcej etatów. Efekty pracy agencji polska gospodarka odczuje w dużej mierze dopiero w nadchodzących latach. Z wstępnych danych NBP wynika, że bezpośrednie inwestycje zagraniczne od stycznia do października tego roku wyniosły 4,2 mld EUR. — Polowanie na inwestycje to nie pisanie rocznika statystycznego, tylko zapewnianie miejsc pracy — mówi Sławomir Majman, prezes PAIIZ. Najwięcej projektów pochodzi z USA — 15. W ich ramach firmy zainwestują 356,8 mln EUR i stworzą 2 tys. etatów. Na drugim miejscu byli inwestorzy z Niemiec, jednak ze względu na rekordowy projekt VW — 800 mln EUR i 3 tys. miejsc pracy — to inwestorzy zza Odry stworzą w Polsce najwięcej etatów (4,1 tys.) i zostawią najwięcej pieniędzy (949 mln EUR). Agencja obsłużyła najwięcej projektów z sektora nowoczesnych usług biznesowych i ICT (19), które choć nie są kapitałochłonne (14,4 mln EUR), stworzą najwięcej etatów (3,8 tys.). Na drugim miejscu znalazła się motoryzacja (11 projektów), w której inwestycje wyniosą 1,2 mld EUR, a miejsc pracy przybędzie 3,5 tys. Ponad połowa projektów (62 proc.) to reinwestycje. Co trzecia firma wybrała specjalną strefę ekonomiczną, a co piąta ubiegała się o granty rządowe. PAIIZ prowadzi 150 potencjalnych projektów wartych 2,7 mld EUR, dzięki którym mogłoby powstać 29 tys. miejsc pracy. — Życzyłabym sobie, by w przyszłym roku agencja ściągnęła inwestorów, którzy obiecają 1 mld EUR i 8 tys. miejsc pracy — mówi Iwona Chojnowska-Haponik.