Volkswagen podbił wynik agencji inwestycji
opublikowano: 2014-12-19 00:00
Więcej inwestycji, mniej miejsc pracy — tak kończy rok agencja inwestycji, która pracuje nad projektami za 2,7 mld EUR.
W tym roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagra-nicznych (PAIIZ)
pomogła w sfinalizowaniu 52 inwestycji. O jedną mniej niż w 2013 r., ale
całoroczny wynik może być lepszy.
— Obiecuję jeszcze dwa projekty w tym roku — zapowiada Iwona
Chojnowska-Haponik z PAIIZ.
Firmy, m.in. VW, IKEA, Delphi, Michelin, GM, Marine Harvest, Lufthansa Global
Business Services, Samsung Electronics, Convergys, Voss czy ThyssenKrupp,
obiecały 1,81 mld EUR nakładów i 8,7 tys. miejsc pracy. Rok temu
inwestorzy deklarowali o połowę niższe inwestycje, ale o 10 tys. więcej
etatów. Efekty pracy agencji polska gospodarka odczuje w dużej mierze
dopiero w nadchodzących latach. Z wstępnych danych NBP wynika, że
bezpośrednie inwestycje zagraniczne od stycznia do października tego roku
wyniosły 4,2 mld EUR.
— Polowanie na inwestycje to nie pisanie rocznika statystycznego, tylko
zapewnianie miejsc pracy — mówi Sławomir Majman, prezes PAIIZ.
Najwięcej projektów pochodzi z USA — 15. W ich ramach firmy zainwestują 356,8
mln EUR i stworzą 2 tys. etatów. Na drugim miejscu byli inwestorzy z
Niemiec, jednak ze względu na rekordowy projekt VW — 800 mln EUR i 3 tys.
miejsc pracy — to inwestorzy zza Odry stworzą w Polsce najwięcej etatów
(4,1 tys.) i zostawią najwięcej pieniędzy (949 mln EUR).
Agencja obsłużyła najwięcej projektów z sektora nowoczesnych usług biznesowych
i ICT (19), które choć nie są kapitałochłonne (14,4 mln EUR), stworzą
najwięcej etatów (3,8 tys.). Na drugim miejscu znalazła się motoryzacja
(11 projektów), w której inwestycje wyniosą 1,2 mld EUR, a miejsc pracy
przybędzie 3,5 tys. Ponad połowa projektów (62 proc.) to reinwestycje. Co
trzecia firma wybrała specjalną strefę ekonomiczną, a co piąta ubiegała
się o granty rządowe.
PAIIZ prowadzi 150 potencjalnych projektów wartych 2,7 mld EUR, dzięki którym
mogłoby powstać 29 tys. miejsc pracy.
— Życzyłabym sobie, by w przyszłym roku agencja ściągnęła inwestorów, którzy
obiecają 1 mld EUR i 8 tys. miejsc pracy — mówi Iwona Chojnowska-Haponik.