Spółka Volkswagen Poznań poinformowała, że rozbuduje fabrykę we Wrześni. Powiększy ją o dwie nowe hale produkcyjne, gdzie będzie powstawać kolejna generacja elektrycznego modelu Crafter.
Fabryka działa we Wrześni od 2016 r. To jedna z najnowocześniejszych fabryk w Europie i jedyna lokalizacja, gdzie motoryzacyjny gigant buduje dostawcze modele Caddy, Crafter oraz MAN TGE.
— Decyzja o rozbudowie ma strategiczne znaczenie dla całej spółki. To także kluczowy krok w kierunku elektromobilności w Volkswagenie Poznań — mówi Stefanie Hegels, prezeska spółki.
— Elektryfikujemy ofertę. Nowa generacja modelu Crafter wzmocni też naszą pozycję w segmencie aut dostawczych — wtóruje jej Stefan Mecha, prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Volkswagen Poznań największym pracodawcą w Wielkopolsce
Spółka dysponuje już wszystkimi pozwoleniami niezbędnymi do rozpoczęcia inwestycji. Na listopad tego roku zaplanowane jest wmurowanie kamienia węgielnego, prace budowlane mają ruszyć w I kw. 2026 r., a ich zakończenie nastąpić w 2027.
W ramach inwestycji powstanie nowoczesna hala budowy karoserii oraz magazyn baterii dostosowane do wymogów produkcji nowej generacji elektrycznego Craftera.
Powierzchnia zakładu we Wrześni ma około 220 ha, co odpowiada wielkości 300 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Zakład wykorzystuje w produkcji ponad 1,3 tys. robotów oraz systemy jakości oparte na sztucznej inteligencji.
Fabryka we Wrześni, podobnie jak wszystkie inne zakłady Volkswagena w Polsce, jest zasilana w 100 proc. zieloną energią. Dodatkowo ma energię z własnej farmy fotowoltaicznej, która jest sukcesywnie rozbudowywana. Instalacja o mocy 18,3 MW pokrywa 25 proc. rocznego zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną. Przy dobrych warunkach pogodowych jest w stanie zapewnić energię niezbędną do funkcjonowania fabryki w 100 proc.
Volkswagen Poznań zatrudnia około 9 tys. pracowników. To największy pracodawca w Wielkopolsce.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreśla duże znaczenie branży motoryzacyjnej dla gospodarki.
— Sektor odpowiada za 8 proc. polskiego PKB, a bezpośrednio zatrudnia ponad 200 tys. osób. Przyjmuje się też, że jedno miejsce pracy w automotive generuje nawet siedem kolejnych w sektorach powiązanych — u dostawców części czy w logistyce — mówi Jakub Faryś.