Vistula Retail Group (VRG) jest istniejącą od 30 lat firmą, która zajmuje się projektowaniem oraz dystrybucją kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest także właścicielem znaków towarowych w pięciu liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK.
Z wyników opublikowanych po trzech kwartałach 2023 r. wynika, że zysk netto spółki wzrósł o 13,6 proc. osiągając 51,8 mln zł, w porównaniu do 45,6 mln zł z poprzedniego roku. Przychody nieznacznie spadły z 904,9 mln zł do 899,4 mln zł (-0,6 proc. r/r). Jednocześnie firma zakończyła trzeci kwartał z niższym zyskiem operacyjnym, który wyniósł 67,7 mln zł, w porównaniu do 98,5 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Nadal widoczna jest dysproporcja między segmentem jubilerskim, a odzieżowym. Ten pierwszy, choć mniejszy, systematycznie rośnie.
Zysk brutto ze sprzedaży segmentu jubilerskiego w trzech kwartałach 2023 r. wzrósł o 12,7 proc. osiągając 251,5 mln zł. W samym trzecim kwartale 2023 r. zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 89,5 mln zł, co oznacza wzrost o 12,6 proc. względem zeszłego roku.
Natomiast przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego po trzech kwartałach spadły z 904,9 mln zł do 899,4 mln zł w tym roku. W samym trzecim kwartale 2023 r. przychody wyniosły 127,3 mln zł, o 23,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 r. Zysk brutto w trzecim kwartale 2023 r. wyniósł 71,5 mln zł, co stanowiło spadek o 17 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Marża brutto w trzecim kwartale 2023 r. wyniosła 56,2 proc. co oznacza wzrost o 4,6 pp. w stosunku do 2022 r.
W raporcie za trzeci kwartał VRG wskazało na niestabilność ekonomiczną. Pod koniec tego okresu zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki poprawy sytuacji - we wrześniu spółka zaobserwowała spadek inflacji i zmiany w koniunkturze konsumenckiej. Niemniej jednak grupa nadal odnotowywała zmniejszony popyt, zwłaszcza w segmencie odzieżowym. W raporcie znalazła się również informacja o zmniejszonym zainteresowaniu klientów ofertą marek oraz utrudnieniach wynikających z rekordowo wysokich temperatur we wrześniu, które zniechęcały do zakupów odzieży jesienno-zimowej na początku sezonu.
- Kluczowe jest teraz zachowanie konsumenta i to na ile on będzie mocny w samym czwartym kwartale, a szczególnie w grudniu, bo to miesiąc, który jest najsilniejszy sezonowo dla grupy – komentuje Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ.
Dodaje, że założenie poprawy wyników na poziomie operacyjnym w tym roku jest raczej optymistyczne i musi uwzględniać bardzo istotną poprawę w czwartym kwartale, biorąc pod uwagę, że po trzech kwartałach spółka miała zysk operacyjny gorszy o około 30 mln zł.