W 2001 r. wzrośnie sprzedaż autobusów

Paweł Janas
02-11-2000, 00:00

W 2001 r. wzrośnie sprzedaż autobusów

W najbliższych latach na rynku liczyć będą się MAN, Volvo oraz Neoplan

SZACUNKI: Aby zachować odpowiedni stan taboru, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej winny kupować rocznie około 700 autobusów. Liczę, że od 2001 r. będziemy do tego dochodzić — uważa Jerzy Chudzicki, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. fot. MP

W przyszłym roku producenci mają szanse na wzrost sprzedaż autobusów — twierdzi Jerzy Chudzicki, szef izby zrzeszającej przewoźników miejskich. Jego zdaniem, na rynku będą się liczyć głównie Volvo, MAN i Neoplan. Nadal natomiast spadać będzie sprzedaż Jelcza.

Po tłustych latach 1996-1998, kiedy to rocznie sprzedawano w Polsce 800 autobusów miejskich, w ubiegłym roku nastąpiło gwałtowne załamanie rynku. Według Jerzego Chudzickiego, prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, w 1999 r. gminy zakupiły jedynie 450 autobusów, a w tym roku ich sprzedaż będzie podobna. Ten stan rzeczy analitycy wiążą ze słabą kondycją finansową gmin obciążonych kosztami reform.

Duże nadzieje na przełamanie kryzysu producenci widzą w nowych przetargach, takich jak zapowiadany na połowę listopada w Warszawie. Władze stolicy chcą zakupić ponad 200 autobusów.

Nie próżnują też władze Łodzi.

— W tym roku planujemy zakup 41 autobusów. To lepszy wynik niż w 1999 r., kiedy producenci dostarczyli nam 30 pojazdów. W przyszłym roku znów musimy ograniczyć zakupy ze względu na konieczność odnowy taboru tramwajowego — mówi Witold Talar z MPK Łódź.

Przeważa kredyt

Powstaje problem, jak gminy mogą sfinansować większe zakupy. Według Jerzego Chudzickiego, na początku lat 90. autobusy dla komunikacji miejskiej były kupowane głównie za gotówkę. W latach 1995-1997 wiele miast, m.in. Gdynia, Ostrów Wielkopolski i Łódź, uzyskiwało środki na ten cel z emisji obligacji. Obecnie poza środkami własnymi coraz większą rolę odgrywają kredyty. Przewoźnicy często korzystają z oferty kredytowej producentów, np. w Łodzi transakcję skredytował DaimlerChrysler.

Jerzy Chudzicki twierdzi, że więcej pieniędzy na nowe autobusy można uzyskać dzięki zmianom organizacyjno-prawnym. Szacuje on, że prawie 60 proc. przedsiębiorstw komunikacji miejskiej stanowią spółki z o.o. Pozostałe 40 proc. to zakłady budżetowe.

— Te pierwsze lepiej zarządzają środkami finansowymi. Trzeba więc dążyć, aby spółek było więcej — przekonuje Jerzy Chudzicki.

Uciążliwe ulgi

Prezes izby liczy też na zmniejszenie obciążenia przewoźników kosztami ulg za przejazdy. Jego zdaniem, powinna zostać przyjęta zasada, że ten, kto przyznaje tytuły do ulg, ten je refunduje, czyli miasto lub budżet państwa.

Prawo przewozowe obowiązujące od 1999 r. zobowiązuje do tego gminy. Jednak zdaniem prezesa Chudzickiego, w praktyce tylko 25-30 proc. przewoźników otrzymuje zwrot wydatków. Jeśli zaś chodzi o ulgi ustawowe, to w komisjach sejmowych znajduje się już projekt ustawy o transporcie publicznym, zawierający zapis o refundacji ulg przez budżet.

— Liczymy, że w ciągu roku lub dwóch ustawa zostanie uchwalona przez Sejm i wprowadzona w życie — twierdzi Jerzy Chudzicki.

Cena a jakość

Jego zdaniem, w najbliższym czasie na rynku autobusów miejskich w Polsce spośród zagranicznych firm będą się liczyły MAN, Neoplan i Volvo. Straty próbuje odrabiać również Mercedes — niedawno sprzedał 20 autobusów do Łodzi. Jednakże zdaniem prezesa, na razie jego produkty, choć bardzo dobre, są nieco droższe od konkurencji.

— Autobusy tych producentów są bardzo do siebie podobne. Dzięki dobrej polityce marketingowej obecnie największa część rynku należy do Neoplanu. Jednak MAN i Volvo idą w jego ślady, tak więc dystans między tymi producentami będzie się stopniowo zmniejszał — uważa prezes IGKM.

Spadek sprzedaży na polskim rynku w największym stopniu dotyczy Jelcza.

— Izba stara się pomagać temu producentowi w promocji. Sądzę jednak, że sprzedaż autobusów miejskich Jelcza będzie spadać, gdyż pojazdy zachodnich potentatów są trwalsze i nowocześniejsze — ocenia Jerzy Chudzicki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / W 2001 r. wzrośnie sprzedaż autobusów