W 2003 sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 4,6 proc. WARSZAWA (Reuters) - Dzięki dobrej, ciepłej pogodzie, która zwiększyła pragnienie
piwoszy, w 2003 roku sprzedaż piwa polskich browarów wzrosła o 4,6 procent do 27,26
miliona hektolitrów, poinformował w czwartek Związek Browary Polskie, organizacja
zrzeszająca 95 procent polskich producentów piwa. W samym czwartym kwartale sprzedaż wyniosła 5,79 miliona hektolitrów, o 8,6
procent więcej niż rok wcześniej. "O wyniku w czwartym kwartale zdecydowała głównie sprzedaż grudniowa - ogromnym
sprzymierzeńcem jest pogoda, a w grudniu była zdecydowanie dobra" - powiedziała
dziennikarzom Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Browarów Polskich. Nico Nusmeier, prezes Związku, który jest też prezesem Grupy Żywiec powiedział, że
polskie browary są przygotowane do wejścia do Unii i do konkurowania z zachodnimi
browarami pod względem nowoczesności, jakości piwa, czy efektywności. Podkreślił jednak, że problemem browarów jest akcyza na polskie piwo. Związek podaje,
że obecnie jest ona o około 2,5 razy wyższa niż innych krajach europejskich takich jak na
przykład Niemcy czy Czechy. Browary czekają na ustalenia rządu i parlamentu. Przedstawiciele Browarów Polskich mówią, że trudno prognozować dynamikę w tym roku,
głównie z powodu wciąż niejasnej sytuacji co do wysokości akcyzy na piwo po
zaplanowanym na maj wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej. "Na ten rok patrzymy z dużym niepokojem. Branża stoi przed wielką niewiadomą - nie
wiemy jakie nas będą obowiązywały stawki akcyzy, czy też jakie będą zachowania
konsumentów od maja, czyli po wejściu do Unii" - powiedziała Gut. Jej zdaniem, polskie browary potrzebują impulsu w postaci obniżki akcyzy na piwo,
by po wejściu Polski do Unii stać się konkurencyjne z browarami europejskimi. Kompania Piwowarska - jeden z dwóch największych producentów piwa w Polsce -
sprzedała w 2003 roku 9,13 miliona hektolitrów, czyli o 7,2 procent więcej niż w 2002
roku. Jej udział w rynku wyniósł około 33,5 procent. Prezes Grupy Żywiec Nico Nusmeier nie ujawnił wolumenu sprzedaży w całym 2003
roku. Powiedział jedynie, że sprzedaż była o nieco ponad pięć procent wyższa niż w 2002
roku, gdy grupa sprzedała 8,4 miliona hektolitrów. Nie podał też prognoz na ten rok. Trzecia na rynku - Grupa Carlsberg Okocim - sprzedała w 2003 roku 3,84 miliona
hektolitrów piwa, czyli o około siedem procent piwa więcej niż w 2002 roku. Jej udział w
rynku wyniósł 14,1 procent. W całym 2004 roku grupa chce utrzymać 7-procentową dynamikę
sprzedaży piwa. ((Autor: Barbara Woźniak; Redagował: Marcin Gocłowski; [email protected];
Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, RM: [email protected]))