Sprzedaż piwa w Polsce w 2004 roku wzrosła o 1,43 proc. i wyniosła 26,8 mln hektolitrów - poinformowała w czwartek Danuta Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Przedstawiciele związku szacują, że w 2005 roku sprzedaż branży zwiększy się o ok. 3,5 proc.
"W 2004 roku sprzedaliśmy prawie 27 mln hl piwa. Zeszłoroczna dynamika wzrostu mogłaby być większa, gdyby nie wyjątkowo słabe lato" - powiedziała Gut na konferencji prasowej.
Zdaniem prezesa Grupy Żywiec Nico Nusmeiera, w bieżącym roku wzrost sprzedaży całej branży powinien być większy.
"Perspektywy dla branży są dobre. Sprzedaż może w tym roku wzrosnąć o ok. 3,5 proc. Jeśli lato będzie ciepłe, może być ona nawet trochę większa" - powiedział Nusmeier.
W samym IV kwartale sprzedaż piwa zwiększyła się o 3,41 proc. i wyniosła 5,8 mln hektolitrów.
Według Gut, roczne spożycie piwa w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi w Polsce 80 litrów. "Idziemy w kierunku średniej europejskiej, która wynosi 85-90 litrów. Widać, że piwo ma już wyrobioną pozycję wśród konsumentów" - powiedziała.
W mniejszych, lokalnych browarach sytuacja nie jest już tak dobra. Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, powiedział, że małe browary zanotowały w 2004 roku kilkunastoprocentowy spadek sprzedaży. Spodziewa się on, że w tym roku wśród części lokalnych browarów może dojść do fuzji, ewentualnie współpracy.
"W bieżącym roku browary te raczej nie zanotują już spadku sprzedaży, a wynik za cały rok zamknie się w okolicach zera" - powiedział Olkowski.
W ubiegłym roku zwiększyła się też wartość eksportu. Sprzedaż zagraniczna wzrosła do 349 tys. hl ze 164 tys. hl w 2003 roku.
"To pokazuje, że polskie browary są w stanie konkurować z zagranicznymi producentami" - zauważył Nusmeier.