W AGD będzie mniej A, a więcej G i D

opublikowano: 26-02-2021, 17:18

Od 1 marca obowiązują nowe etykiety oznaczające efektywność energetyczną. Znikają plusy, pojawiają się nowe litery. Zmiana może być kłopotliwa dla klientów, a pośrednio też dla producentów.

W ostatnich latach kupowaliśmy pralki, lodówki czy zmywarki, których klasę energetyczną oznaczono najczęściej jako A+, A++ lub A+++. Technologia wciąż idzie jednak do przodu i nowe urządzenia są coraz oszczędniejsze, a plusów na etykietach nie można dodawać w nieskończoność. Dlatego trzeba było wprowadzić nowe oznaczania klas energetycznych. Od poniedziałku we wszystkich sklepach w Unii Europejskiej obowiązywać będą etykiety, na których zamiast A+++ pojawi się symbol C, w miejsce A++ – litera D, zaś A+ – E. Najbardziej energochłonne urządzenia AGD, którymi będzie można handlować, będą miały klasy oznaczone jako F i G. Na razie nie będzie natomiast urządzeń z symbolami B i A. Te oznaczanie są zarezerwowane dla sprzętów, które dopiero za jakiś czas – wraz z dalszym ograniczaniem energochłonności AGD – pojawią się w produkcji i sprzedaży.

Wytwórcy AGD już od dłuższego czasu przygotowywali się do tej zmiany.

– Od listopada 2020 r. nasze produkty wprowadzane na polski rynek mają dwie etykiety energetyczne: jedna przedstawia bieżącą klasyfikację, druga tę nową od A do G. Przy czym trzeba pamiętać, że na urządzeniu może być eksponowana zawsze tylko jedna etykieta, stara do końca lutego tego roku, a nowa od początku marca – mówi Dominika Kosman, rzecznik prasowy Electroluksa w Polsce.

C, czyli A+++
C, czyli A+++
Na nowych etykietach AGD nie będzie na razie na razie symboli A i B, pojawią się za to od lat nie wiedziane litery E, F czy G.
ARC

Dodaje, że handel ma 14 dni roboczych na wymianę etykiet na produktach, co oznacza, że po 19 marca funkcjonować będą tylko te nowe.

Jak wyjaśnia Dominika Kosman wprowadzenie nowych oznaczeń było dużym wyzwaniem dla całej branży.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Wszyscy producenci musieli przeprowadzać dodatkowe badania produktów i wszystkie zaktualizować w unijnej bazie danych EPREL zgodnie z nową klasyfikacją. Electrolux rozpoczął ten proces już na początku 2019 r. – twierdzi rzeczniczka firmy.

Podobnie było u wszystkich znaczących producentów AGD.

– W przypadku Midei przygotowania do zmiany etykiet zbiegły się w czasie z planem wprowadzenia nowej generacji lodówek, zamrażarek i winiarek, co w pewnym stopniu ułatwiło nam przygotowania. Nie oznacza to jednak, że przejście na nowe etykiety było bezproblemowe – mówi Jakub Karasek z firmy 12buy, która jest dystrybutorem tej chińskiej marki.

Wyjaśnia, że ten proces był czasochłonny i wiązał się z dodatkowymi kosztami poniesionymi przez producenta i jego lokalnego przedstawiciela. Także funkcjonowanie bazy EPREL uniemożliwiało momentami wprowadzenie niektórych modyfikacji.

– Nie napotkaliśmy żadnych problemów czy barier – deklaruje z kolei Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsunga.

Zmiana może być kłopotliwa dla klientów. Dominika Kosman przyznaje, że nowa skala może ich początkowo dezorientować.

– Każde przeskalowanie stwarza ryzyko wprowadzenia w błąd nabywców oraz organów nadzoru rynku – potwierdza Elwira Tarnowska z firmy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, właściciela takich marek jak Bosch czy Siemens.

Według niej konsumenci mogą być zakłopotani przy zakupie nowego urządzenia. Na produkty z literami D lub C na etykiecie mogą patrzeć jak na urządzenia mniej skuteczne niż te, które jeszcze kilka dni temu oznaczone były symbolem A++ lub A+++.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane