W Gdańsku inwestują i planują

Bogdan Tychowski
07-12-2006, 00:00

Port w Gdańsku stanie się najważniejszym węzłem transportowym na Bałtyku.

Transeuropejski Korytarz Transportowy Północ-Południe nr VI łączący Polskę z południowymi krajami Europy, z ewentualnym przedłużeniem tzw. autostradą morską do krajów skandynawskich, stawia przed Polską i portem gdańskim warunek dostosowania do europejskich standardów, zarówno jeśli chodzi o lądowy dostęp do portu, jak i nowoczesnych technologii przeładunkowych dla zróżnicowanych grup towarowych.

— Wizja Portu Gdańskiego w roli jednego z najważniejszych węzłów transportowych na Bałtyku może już w ciągu najbliższych lat stać się faktem. To kwestia kontynuacji rozpoczętych inwestycji i podjęcia nowych — mówi Stanisław Cora, nowy prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Za własne i unijne

Realizując strategiczne cele, Port Gdański sięgnął po 31 mln EUR dofinansowania z unijnego Sektorowego Programu Operacyjnego — Transport. Na inwestycje i remonty przeznacza także własne środki. Dzięki tym przedsięwzięciom znacznie poprawia się stan infrastruktury drogowej zapewniającej dostęp do portu. Również sam port w coraz większym stopniu odpowiada standardom uniwersalnej placówki przeładunkowej. Ogromne znaczenie dla tego procesu ma także realizacja przez prywatnego inwestora kosztem około 200 mln EUR terminalu kontenerowego o docelowej zdolności przeładunkowej 1 mln TEU rocznie oraz projektowana (podpisano wstępne porozumienia) budowa na terenie Portu Północnego dużego centrum logistyczno-dystrybucyjnego.

— Na dalszy rozwój portu olbrzymi wpływ będzie miała także decyzja dotycząca lokalizacji gazoportu. Znaczenie budowy w Porcie Gdańskim Morskiego Terminalu Gazu Płynnego LNG, o rocznej zdolności przeładunkowej około 5 mld m sześc., ma ogromne znaczenie, jednak nie przysłania innych zadań, których realizacja jest niezbędna — podkreśla Stanisław Cora.

Do najważniejszych wśród nich należy budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Ma on zastąpić dotychczasową, liczącą ponad 100 lat konstrukcję, stanowiącą jedyne połączenie sieci kolejowej z Portem Północnym. Koszt budowy nowego mostu to około 65 mln EUR. Druga z newralgicznych inwestycji to budowa Trasy Sucharskiego i jako jej części tunelu pod Martwą Wisłą, kosztem około 200 mln EUR.

Awans

— Ani port, ani gmina nie są w stanie wyasygnować pokaźnych środków na realizację tych strategicznych przedsięwzięć, stąd ogromne znaczenie umieszczenia ich w unijnym budżecie na lata 2007-13. Realizacja obu przedsięwzięć ma jeszcze większe, ponadregionalne znaczenie, gdy spojrzy się na nie jak na element takich projektów, jak budowa autostrady A1 czy modernizacja (kosztem 1,5 mld zł) linii kolejowej Gdynia — Warszawa. Realizacja tej strategii inwestycyjnej oznacza zmianę wizerunku portu na wiele dziesięcioleci i wzrost znaczenia Portu Gdańskiego na europejskiej mapie transportowej — dodaje Stanisław Cora.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Tychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / W Gdańsku inwestują i planują