W grupie jest taniej

Małgorzata Ciechanowska
27-10-2011, 00:00

Ubezpieczenie pozwala uniknąć finansowych skutków wypadków i uszkodzeń auta. Wybór jest szczególnie ważny, gdy ubezpiecza się flotę

Ubezpieczenie floty wybierają przedsiębiorstwa, które mają więcej niż kilka, kilkanaście. Im więcej zgłoszonych pojazdów, tym oferta ubezpieczyciela jest korzystniejsza, a klient może negocjować warunki umowy.

— Zanim jednak przystąpi się do negocjacji, warto wiedzieć, jakie elementy powinna zawierać umowa ubezpieczeniowa. Trzeba przeanalizować, na jakie ryzyko są najbardziej narażone służbowe auta i ich użytkownicy. Na przykład, jeśli z pojazdów korzystają głównie przedstawiciele handlowi, którzy pokonują duże dystanse, warto przewidzieć szeroki zakres ochrony, a dodatkowo rozważyć wprowadzenie udziału własnego kierowcy w kosztach pokrycia szkody — radzi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska.

Co wziąć pod uwagę

Zazwyczaj firmy wykupują pakiety ubezpieczeniowe, które zwierają OC, NNW (następstwa nieszczęśliwych wypadków), AC, assistance i zieloną kartę. O ile wykupienie OC jest obowiązkowe, o tyle zakup pozostałych zależy od woli klienta. Mimo to wiele firm decyduje się na autocasco, bo gdy go nie mają, zapłaty za naprawę nie można wliczyć do kosztu uzyskania przychodu. Także w razie kradzieży wartość pojazdu nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

— Znam floty, które nie mają takiego ubezpieczenia, bo wolą ryzykować jego brak. Jednak kradzież kilku służbowych aut w roku może zniwelować oszczędności wynikające z rezygnacji z ubezpieczenia — ostrzega Łukasz Jania, menedżer floty samochodowej w spółce Kofola Holding.

Wykupienie AC wiąże się z koniecznością określenia, czy w ubezpieczeniu będzie obowiązywała tzw. franszyza integralna, czy redukcyjna. — Franszyza integralna definiuje wartość szkody, od której ubezpieczyciel przejmuje za nią całkowitą odpowiedzialność finansową. Jej wysokość dla firmowych aut zazwyczaj ustala się na 0,5-1 tys. zł.

Franszyza redukcyjna lub udział własny to z kolei część szkody nieobjęta ochroną. Jest to kwota lub procent, jakie towarzystwo ubezpieczeniowe potrąci od każdego odszkodowania. Żeby zabezpieczyć się przed większą liczbą szkód i zapewnić sobie wyższą wartość odszkodowań, przedsiębiorcy powinno zależeć, żeby zarówno franszyza integralna, jak i redukcyjna, określone w umowie, były możliwie niskie. Ich obniżenie może wpływać na zwiększenie składki, warto więc mieć możliwość wyboru wysokości obu rodzajów franszyzy — wyjaśnia Andrzej Sobczak.

Pomoc doradcy

W wyborze franszyzy niezbędna może być pomoc profesjonalisty — brokera ubezpieczeniowego lub firmy flotowej. Umowa ubezpieczeniowa zawiera bowiem wiele specjalistycznych sformułowań, które mogą być niezrozumiałe. Zaletą współpracy z firmą specjalizująca się w zarządzaniu taborem jest przejęcie przez nią kontaktów z ubezpieczycielem i załatwianie formalności związanych z likwidacją szkody i wypłatą odszkodowania. Niektóre firmy oferują również model zwany samoubezpieczeniem.

— To rozwiązanie pozwala pominąć towarzystwo ubezpieczeniowe lub wykorzystać je jedynie jako pośrednika, dzięki czemu łatwiej reagować na zmiany poziomu szkodowości floty, a w razie jej zmniejszenia uatrakcyjniać ofertę dla klienta — twierdzi Andrzej Sobczak.

Ubezpieczony kierowca

Ubezpieczenia floty pojazdów obejmują nie tylko pojazdy, ale także kierowców i pasażerów. Można wtedy liczyć przede wszystkim na naprawę samochodu w miejscu zdarzenia. Ubezpieczyciel pokrywa ponadto koszty holowania, zakwaterowania lub podróży do miejsca zamieszkania, udostępnienia pojazdu zastępczego. Na nim spoczywa też koszt zapewnienia transportu medycznego poszkodowanych i ich dowozu do placówki medycznej, a nawet zwrot kosztów wizyty bliskiej osoby (wskazanej przez poszkodowanego) w szpitalu, w którym znajduje się osoba ubezpieczona.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / W grupie jest taniej