W logistyce poprawiły się humory

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2023-06-21 20:00

Firmy handlowe i produkcyjne poprawiły w tym roku ogólny indeks optymizmu w logistyce, natomiast logistyczne postrzegają obecne warunki w ciemniejszych barwach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co obecnie najbardziej doskwiera klientom branży magazynowej
  • jakie dostrzegają przewagi krajowego rynku magazynowego
  • czego spodziewają się w najbliższych miesiącach
  • jakie mają plany wobec wynajmowanych powierzchni
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Mimo licznych wyzwań gospodarczych i politycznych ogólny wskaźnik optymizmu w sektorze logistyki i łańcucha dostaw wynosi 48,8, co jest najwyższym wynikiem od trzech lat — wynika z raportu Confidence Index 2023 przygotowanego przez CBRE oraz Panattoni (wskaźnik z liczbą powyżej 50 wskazuje poprawę, poniżej 50 spadek).

Wyzwania:
Wyzwania:
Najczęstszymi wyzwaniami wskazywanymi przez przedstawicieli handlu, produkcji i logistyki są rosnące czynsze, opłaty eksploatacyjne czy znalezienie obiektu w odpowiedniej lokalizacji.

Na wskaźnik ma wpływ przede wszystkim poprawa nastrojów w handlu detalicznym i produkcji.

— Obie te grupy borykają się z licznymi wyzwaniami spowodowanymi m.in. wysoką inflacją, zacieśnieniem się rynków finansowych i wyraźnie niższą konsumpcją. Mimo to w tym roku wskaźnik sięgnął 52,4, podczas gdy w 2022 r. wyniósł 38,6 — mówi Joanna Sinkiewicz, szefowa działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

W obszarze logistyki odnotowano spadek z poziomu 50,8 w 2022 r. do 45,2 w 2023. Jako czynnik negatywnie wpływający na wyniki blisko 90 proc. badanych wskazało zmieniające się warunki ekonomiczne i niepewność. Inflację i presję cenową wymieniło 84 proc., a 80 proc. podkreśliło rosnące koszty zatrudnienia oraz ceny paliw i energii. W przyszłości jednak spodziewają się poprawy.

— Mimo wymagających warunków ekonomicznych 56 proc. operatorów logistycznych spodziewa się wzrostu obrotów w kolejnych miesiącach, a ponad 60 proc. i 64 proc. przedstawicieli grupy produkcyjno-handlowej planuje w najbliższym czasie znaczące nakłady inwestycyjne związane z logistyką i łańcuchem dostaw — mówi Marek Dobrzycki, dyrektor zarządzający w Panattoni.

Według respondentów badania największą przewagą krajowego rynku na tle innych krajów w Unii Europejskiej są atrakcyjniejsze koszty operacji w ramach łańcucha dostaw — uważa tak aż 72 proc. z nich, w tym aż 84 proc. operatorów logistycznych. Bardzo pozytywnie oceniana jest również szybkość operacji w ramach łańcucha dostaw oraz dostępność powierzchni logistycznej w Polsce. Ponadto ponad 40 proc. ocenia kwalifikacje pracowników jako wyższe od unijnej średniej.

Aż 67 proc. firm z obu grup dostrzega zwiększony popyt na powierzchnię logistyczną i zamierza zwiększyć w niej swój udział, a tylko 5 proc. planuje ograniczenie zasobów.