Czytasz dzięki

W motoryzacji bez zmian. Na razie

opublikowano: 08-01-2020, 22:00

Sprzedaż rośnie, dynamika spada. W 2019 r. na rynku aut osobowych utrzymały się niemal wszystkie tendencje z 2018 r.

W 2019 r. zarejestrowano w Polsce 555,6 tys. samochodów osobowych, o ponad 4,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Siedem na 10 nowych aut było rejestrowanych na firmy. To kontynuacja wieloletniej tendencji. Od lat firmy odpowiadają za około 70 proc. (w 2019 r. 70,69 proc.) rejestracji nowych aut osobowych.

Od lat też najpopularniejszą marką w Polsce jest Skoda. To również się nie zmieniło. W 2019 r. auta tej marki rejestrowane były 68,6 tys. razy. To wystarczyło, by czeska marka utrzymała tytuł lidera i uzyskała 12,36 proc. udziału w tym rynku. Na pozycjiwicelidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 62,8 tys., a udział marki — 11,3 proc. Tym samym Toyota wyprzedziła wicelideraz 2018 r. — Volkswagena. Modele tego producenta były rejestrowane w minionym roku 53,8 tys. razy, co dało mu trzecie miejsce i 9,7 proc. udziału w rynku.

Najczęściej kupowanym modelem w 2019 r. była — i tu znowu bez zaskoczeń — skoda octavia (20 378), za którą uplasowała się toyota corolla (19 701) oraz skoda fabia (17 095). Klienci indywidualni najczęściej stawiali na dacię duster (9140 rejestracji), a firmowi na skodę octavię (16 570 rejestracji). Kolejną tendencją, która utrzymała się w 2019 r., jest spadek dynamiki wzrostu rynku aut osobowych. W minionym roku zarejestrowano tylko 4,4 proc. więcej osobówek niż w 2018. Tylko, ponieważ rok wcześniej dynamika wynosiła prawie 9,4 proc., w 2017 r. ponad 16 proc., a w 2016 ponad 17 proc.

Rynek się nasyca? Niekoniecznie. Potencjał polskiego rynku oceniany jest nawet na 1 mln nowych aut osobowych rocznie. O nasyceniu nie może być zatem mowy. Przyczyn spadku dynamiki upatrywałbym raczej w kryzysowej narracji, z jaką mamy do czynienia od jakiegoś czasu. Widmo spowolnienia gospodarczego przekłada się na zakupowe decyzje firm, które albo rezygnują z kupna nowych aut, albo wydłużają okresy ich eksploatacji — mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, dodaje, że na spadek dynamiki przekładają się również ceny aut.

Ceny rosną, a wynika to z nakładanych na producentów surowych norm emisyjnych i skomplikowanych procedur pomiarowych — mówi Wojciech Drzewiecki.

Co czeka nas w 2020 r.? Optymistyczne scenariusze zakładają 2-4-procentowy wzrost liczby rejestracji nowych aut osobowych. Pesymiści będą świętować, jeśli uda się utrzymać wynik z 2019 r.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy