W obietnice już mało kto wierzy

opublikowano: 21-10-2014, 00:00

Równie szczera co bezmyślna wypowiedź ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego o producentach jabłek nie byłaby oczywiście tak nagłośniona, gdyby nie kontekst wyborczy.

Od weekendu wygląda na to, że głównym problemem polityki gospodarczej w Polsce jest tzw. frajerstwo przeciwstawiane prawdziwemu biznesowi. Równie szczera co bezmyślna wypowiedź ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego o producentach jabłek nie byłaby oczywiście tak nagłośniona, gdyby nie kontekst wyborczy. Opozycja chce na fali oburzenia przechwycić jak najwięcej głosów elektoratu wiejskiego. Żeby wzmocnić efekt — standardowo zgłasza wniosek o wotum nieufności wobec ministra, niemający oczywiście szans.

Marek Sawicki
Zobacz więcej

Marek Sawicki MW

Szef resortu rolnictwa ma szczególne związki z „Pulsem Biznesu”. Dwa lata temu po opublikowaniu na naszych łamach taśm demaskujących nepotyzm w państwowym gospodarstwie Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył polityczną głowę. Ale po karencji wrócił na ministerialny fotel, ponieważ jego następca Stanisław Kalemba okazał się kompletną pomyłką.

Notabene ponad dekadę temu Marek Sawicki zaliczył straszliwą wpadkę partyjną. Jako urzędujący wiceprezes PSL był osobiście odpowiedzialny za błąd proceduralny w rozliczeniu kampanii wyborczej 2001, który mocno uderzył ludowców po kieszeni. Wielomilionowy dług wobec państwa partia będzie spłacała w ratach jeszcze pięć lat. A jednak zostało to winowajcy wybaczone…

Oddawanie jabłek do przetwórstwa za marne grosze jest sygnałem braku zaufania producentów wobec władzy. Tłumaczenia ministra, że zdecydowanie bardziej opłacalne dla całej branży byłoby cierpliwe poczekanie na wyższe rekompensaty za wycofanie owoców z rynku, brzmią naprawdę sensownie. Ale mają zasadniczą wadę — większość producentów już takim obietnicom nie wierzy. Od czasu wprowadzenia rosyjskiego embarga minister Sawicki roztoczył przed branżą żywnościową zbyt dużo miraży. I to jest grzech znacznie cięższy od wypsnięcia się jednego epitetu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu