W OLSZYNIE RUSZY TERMINAL TOWAROWY

Bożena Sztonyk
opublikowano: 06-07-2000, 00:00

W OLSZYNIE RUSZY TERMINAL TOWAROWY

Powstały kosztem 194 mln zł obiekt odprawi 3000 samochodów na dobę

Z MYŚLĄ O PRZYSZŁOŚCI: W przyszłości, gdy staniemy się członkami UE, infrastruktura nowego terminalu będzie mogła być przystosowana do celów logistycznych czy turystycznych — mówi Wojciech Woropaj, wicewojewoda lubuski. fot. ARC

Pod koniec września zostanie oddany do użytku nowy terminal towarowy w Olszynie, który umożliwi odprawę 3000 samochodów ciężarowych na dobę. Terminal sfinansowano ze środków pomocowych PHARE i budżetu państwa. Inwestycja kosztowała 194 mln zł. Firma Gobex z Gorzowa Wlkp., generalny wykonawca drugiego etapu — zakończyła już prace budowlane. Obecnie trwa odbiór i wyposażenie blisko 40 obiektów.

Terminal towarowy będzie drugim przejściem granicznym w Olszynie, przeznaczonym do odpraw granicznych samochodów ciężarowych. W ciągu doby będzie w nim można odprawić 3000 pojazdów. Istniejące już przejście graniczne w Olszynie po modernizacji pozostanie jako miejsce odpraw ruchu osobowego. Administratorem terminalu będzie olszyński oddział Zarządu Drogowych Przejść Granicznych z siedzibą w Gorzowie Wlkp.

Po obu stronach A12

Cała infrastruktura nowego terminalu znajduje się po stronie polskiej, po obu stronach drogi A12 — cześć wyjazdowa z Polski po stronie północnej, część wjazdowa po stronie południowej. W terminalu będzie 188 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych i 86 stanowisk dla samochodów osobowych, a także 8 dużych budynków. Na dobę odprawianych będzie 1500 samochodów, chociaż możliwości terminalu określono na 3000. Obecnie trwają prace końcowe związane z odbiorem budynków i ich wyposażeniem w meble.

Nowy terminal został zrealizowany w dwóch etapach. Był finansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa oraz środków pomocowych PHARE, na podstawie umów podpisanych z dawnym wojewodą zielonogórskim, kontynuowanych obecnie przez wojewodę lubuskiego. Inwestycja kosztowała 194 mln zł.

Dwa etapy budowy

Prace budowlane I etapu — budowa płyty północnej — sfinansowano z w całości ze środków pomocowych PHARE 94 wysokości 7 mln 822 EUR (wg obecnego kursu 33 mln zł). Generalnym wykonawcą była poznańska firma budowlana Energopol-7, która w ciągu roku (od lipca 1997 do lipca 1998) przygotowała m.in. płytę parkingową oraz budynki kontroli wstępnej i kontroli granicznej.

W II etapie (początek w kwietniu 1997 r.) budowano płytę południową, której generalny wykonawca — firma Gobex z Gorzowa Wielkopolskiego — zakończył inwestycję w czerwcu. Koszt prac budowlanych przewidzianych w drugim etapie pokrył budżet państwa kwotą 153 mln zł. Największą część prac, wartości ponad 100 mln zł, wykonał Gobex.

— Płyta południowa została wykonana najnowocześniejszą techniką i z materiałów, z jakich buduje się obecnie płyty na lotniskach — mówi Jerzy Ciesielski, prezes zarządu Gobexu.

Koszt projektu budowlanego wraz z kosztem zastępstwa inwestycyjnego obu etapów budowy ze środków bezzwrotnej pożyczki PHARE wyniósł 2 mln EUR (wg obecnego kursu 8,4 mln zł).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bożena Sztonyk

Polecane