W pół roku przesłaliśmy Blikiem ponad 200 mld zł

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2025-08-20 13:30

Polski Standard Płatności, operator Blika, w 2024 r. zwiększył zysk o ponad 35 proc. Pierwsze półrocze 2025 znów przyniosło silny wzrost wartości i liczby transakcji w systemie płatności, który ma już w Polsce 19,4 mln aktywnych użytkowników.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile wzrosła r/r liczba użytkowników Blika w I półroczu
  • jaka była średnia wartość transakcji zrealizowanej online
  • za jakie produkty i usługi użytkownicy Blika płaca najwięcej w kanale e-commerce
  • ile zysku netto osiągnął w 2024 r. Polski Standard Płatności - operator Blika
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Blik – wspólne przedsięwzięcie sześciu banków, do których w 2020 r. dołączył Mastercard, od ponad 10 lat sukcesywnie zyskuje nowych klientów. W pierwszym półroczu liczba aktywnych użytkowników, tj. realizujących minimum jedną transakcję miesięcznie w jednym z czterech kanałów dostępu, wzrosła o 15 proc. W tym czasie użytkownik Blika realizował przeciętnie 13 transakcji (wobec 11 przed rokiem), których średnia wartość sięgała 149 zł. Tym samym łączna wartość zrealizowanych transakcji przekroczyła 200 mld zł. To wzrost o ponad 30 proc. r/r.

- W pierwszym półroczu użytkownicy Blika zrealizowali łącznie prawie 1,4 mld transakcji - o jedną czwartą więcej w porównaniu do pierwszej połowy zeszłego roku. Oznacza to, że dzienny wolumen procesowany przez Blika to prawie osiem milionów transakcji, a nasi użytkownicy realizowali w pierwszym półroczu 2025 ponad 5 tys. transakcji na minutę – mówi Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności (PSP).

Niewielkie roszady

Największy wolumen transakcji tradycyjnie już dotyczył e-commerce, w którym Blik jest jedną z najczęściej wybieranych metod płatności. To efekt nie tylko rosnącej popularności tego narzędzia wśród kupujących w sieci, ale też usług takich jak płatności odroczone czy powtarzalne. Od wiosny 2024 r. Blik Płacę Później jest dostępny w Banku Millennium i VeloBanku. Płatności odroczone w tym systemie wkrótce ma uruchomić bankowy lider – PKO BP.

- Biorąc pod uwagę liczbę zrealizowanych transakcji w naszych czterech kanałach, to w pierwszym półroczu nadal na pierwszym miejscu był e-commerce z udziałem 47,5 proc. Udział ten zmniejszył się odrobinę r/r na korzyść drugiego co do wielkości kanału, czyli przelewów na telefon, który stanowi już 25,5 proc. wszystkich transakcji. Udział trzeciego kanału - płatności w sklepach stacjonarnych - wzrósł do nieco ponad 24 proc. – mówi Katarzyna Matuszczyk.

Dynamicznie rośnie udział płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych, które w pierwszym półroczu stanowiły 11,4 proc. wszystkich transakcji. Udział transakcji w bankomatach nieznacznie spadł – do 2,7 proc. na koniec czerwca.

Liczba transakcji w kanale e-commerce wzrosła o ponad jedną piątą do 662 mln w pierwszym półroczu. Dziennie w tym kanale Blik procesuje 3,7 mln transakcji.

- Oznacza to tyle, że kanał e-commerce w Bliku pod względem wartości rośnie niemal trzy razy szybciej niż polski rynek e-commerce. Średnia wartość transakcji w tym kanale to 155 zł, a średnia wartość transakcji w usłudze Blik Płacę Później, która jest również częścią tego kanału, to standardowo nieco ponad 321 zł – zaznacza członkini zarządu PSP.

W pierwszym półroczu użytkownicy Blika wydali w kanale online ponad 100 mld zł. Wśród najpopularniejszych pod względem wartości znalazły się: moda, usługi finansowe i rachunki, zaś pod względem liczby transakcji w top 3 były: zakłady bukmacherskie, usługi transportowe oraz moda. Kategoria dom i ogród charakteryzuje się najwyższym koszykiem zakupowym - 356 zł, natomiast usługi transportowe to kategorie z najniższą wartością koszyka - 36 zł.

Blisko, coraz bliżej

Przelewy na telefon z każdym rokiem zyskują nowe grono użytkowników. W pierwszym półroczu zrealizowali w nim 355 mln transakcji – o jedną czwartą więcej niż przed rokiem. Blik dziennie procesuje 2 mln transakcji w tym kanale, a każda z nich jest średnio warta 164 zł.

Z kolei w sklepach stacjonarnych użytkownicy Blika wykonali ponad 338 mln transakcji – o prawie o jedną trzecią więcej w skali roku. Ich wartość wzrosła niemal o połowę w skali roku do 159 mln zł. Wartość transakcji zbliżeniowych

- Już niemal połowę transakcji w tym kanale stanowią transakcje w formule zbliżeniowej. Polacy najchętniej płacą Blikiem w punktach stacjonarnych w województwach mazowieckim, dolnośląskim i małopolskim. Średnia wartość takiej transakcji wynosi 58 zł – mówi Katarzyna Matuszczyk.

Użytkownicy Blika w pierwszym półroczu dziennie wykonywali 200 tys. transakcji w bankomatach, a średnia wartość transakcji wyniosła 720 zł. W tym czasie łącznie zrealizowali 33 mln wypłat i 5 mln wpłat – ta przewaga utrzymuje się od początku działania Blika.

Zysk mocno w górę

W 2024 r. PSP, operator Blika, zwiększył przychody o ponad 30 proc. do 421,6 mln zł, jednocześnie notując 198 mln zł kosztów (wzrost o 29 proc. r/r). Źródłem przychodów PSP są usługi związane z przystąpieniem, uczestnictwem bezpośrednim i przyłączeniem do systemu Blik, a także z obsługą autoryzacji i rozliczaniem transakcji. Ponadto PSP pobierała m.in. opłaty za użytkowanie kont mobilnych oraz obsługę reklamacji. Wzrost kosztów był efektem wyższych kosztów działań marketingowych, m.in. kampanii reklamowych, akcji promocyjnych oraz promowanie płatności Blika na paywallach agentów rozliczeniowych.

Zysk netto wrósł o 36 proc. r/r do 195,43 mln zł, przy wysokiej rentowności - zwrot z kapitałów sięgnął niemal 32 proc., a zwrot z aktywów 29 proc.