W poszukiwaniu informacji o rynku

Magdalena Krukowska
opublikowano: 2006-05-08 00:00

Niewiele firm przywiązuje wagę do badań marketingowych. Tymczasem znajomość rynku to główny czynnik sukcesu.

Prowadząc firmę, ciągle zbieramy dane, na podstawie których podejmujemy decyzje. Im dokładniejsze dane, tym decyzje lepsze. Wciąż jednak wiele polskich firm traktuje badania marketingowe jako zbędny koszt. Brakuje im na ten temat wiedzy i umiejętności.

Sytuację może zmienić internet, bo pomaga przeprowadzać badania łatwiej i taniej.

Pracownicy naukowi Akademii Ekonomicznej w Poznaniu: Aleksandra Kaniewska-Sęba, Grzegorz Leszczyński i Bogna Pilarczyk w wydanej właśnie książce „Badania marketingowe na rynku business-to-business” pokazują, jak szukać informacji rynkowych. Podpowiadają, na co zwracać uwagę, podejmując badania na rynku business-to-business i jak radzić sobie z problemami w trakcie ich projektowania. Na podstawie własnych badań autorzy wskazują, jak przeszukiwać zasoby internetu i oceniać wartość znalezionych informacji. Prezentują również metody obserwacji i eksperymentu w badaniach na rynku przedsiębiorstw oraz wywiady i ankiety.

Książka zawiera też klasyfikację i ocenę dostępnych technik, a także zasady projektowania kwestionariuszy i scenariusza. Pokazuje, jak przygotować i przeprowadzić zogniskowane wywiady grupowe oraz nawiązywać kontakty z respondentami w ramach badań ankietowych. Mocną stroną książki są liczne przykłady, wyniki badań, studia przypadków, informacje o firmach i adresy stron internetowych przydatnych przy badaniach marketingowych. Przyda się ona przede wszystkim pracownikom firm i instytucji gromadzących i wykorzystujących informacje rynkowe oraz studentom zarządzania.