Sprzedaż online była we wrześniu o 3,4 proc. wyższa niż w sierpniu – wynika z Base Indeksu, wskaźnika obrazującego kondycję polskiego e-commerce, obliczanego na podstawie wyników 3 tys. sklepów internetowych. To efekt wzrostu liczby zamówień o 4,2 proc. przy jednoczesnym niewielkim spadku średniej wartości koszyka o 0,8 proc., do 198,40 zł. W ujęciu rocznym sprzedaż wzrosła o 7,9 proc., czemu towarzyszył niemal równie wysoki, 7,8-procentowy wzrost liczby zamówień.
– Wrzesień potwierdza siłę polskiego e-commerce, który z impetem wchodzi w kluczowy sezon sprzedażowy. Wzrost sprzedaży o 7,9 proc. rok do roku jest niemal w całości efektem większej liczby zamówień. Oznacza to, że konsumenci we wrześniu kupowali częściej, ale za nieco mniejsze kwoty – mówi Aleksandra Rząd, szefowa działu business intelligence w firmie Base, publikującej indeks.
Jej zdaniem nie jest to zaskoczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę wzrost popularności kategorii supermarket, która rosła we wrześniu najszybciej.
– Regularne wzrosty w tej kategorii zwiastują dalsze przenoszenie codziennych zakupów do sieci – uważa Aleksandra Rząd.
Tomasz Gutkowski, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w świadczącej usługi informatyczne dla e-handlu firmie Univio, zwraca uwagę, że kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży w e-commerce ma związek z pozytywnymi danymi publikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (GUS), które obrazują poprawę nastrojów konsumenckich.
– Wskaźnik ufności konsumenckiej pokazuje najwyższą wartość na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Co istotne, poprawa nastrojów dotyczy zarówno bieżących ekonomicznych warunków gospodarstw domowych, jak i przyszłości. Ten optymizm wynika w dużym stopniu z postępującego spadku inflacji, której wskaźnik spadł do 2,9 i jest pierwszy raz od ponad roku blisko celu NBP – komentuje Tomasz Gutkowski.
Wskazuje również, że wrzesień był miesiącem nasilenia wydatków związanych ze szkołą. Jego zdaniem stały wzrost w e-commerce oraz poprawa nastrojów i wyższe wskaźniki makro podawane przez GUS pozwalają prognozować powrót do skłonności kupowania produktów wykraczających poza podstawowe potrzeby.
We wrześniu sprzedaż cross-border zanotowała 14,8-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, co oznacza, że rosła ponad dwukrotnie szybciej niż krajowa. Jej udział w całej sprzedaży e-commerce wyniósł 18,4 proc.