W stolicy jest zapotrzebowanie na kolejne galerie

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2012-02-21 00:00

Popyt na powierzchnię handlową w Warszawie jest wyższy niż podaż. I szybko się to nie zmieni

W 2012 r. w stolicy nie powstanie żaden duży obiekt handlowy. Dopiero w I kwartale 2013 r. otwarte zostanie centrum outletowe Factory Annopol. Będzie miało 19,7 tys. mkw. powierzchni handlowej, na której znajdzie się około 120 lokali. Inwestorem jest firma Neinver.

Także na przyszły rok zaplanowano otwarcie kompleksu biurowo-handlowego Plac Unii, budowanego przez BBI Development i Liebrecht&wooD.

Handel będzie tam prowadzony na powierzchni około 15,5 tys. mkw. W I kwartale 2014 r. ma zaś zacząć działać centrum Auchan Łomianki, inwestycja firmy Auchan Polska.

Miejsce dla handlu

— W Warszawie już teraz jest zapotrzebowanie na trzy, cztery duże galerie handlowe o powierzchni ponad 40 tys. mkw. Wprawdzie kilku deweloperów ma w planach budowę tego typu obiektów, ale ich inwestycje są nadal w fazie projektu — mówi Karina Kreja, ekspert rynku nieruchomości handlowych z CBRE.

Bezpieczne dla inwestorów będzie także budowanie małych obiektów handlowych — o powierzchni najmu 3-5 tys. mkw. Z obserwacji analityków wynika, że warszawski rynek może wchłonąć jeszcze nawet kilkadziesiąt osiedlowych tzw. retail parków i centrów szybkich zakupów. Ich sukces będzie zależał od właściwego doboru lokalizacji i oferty — na liście najemców powinni się znaleźć dostawcy produktów i usług pierwszej potrzeby, czyli supermarket spożywczy, apteka, kiosk, drogeria itp.

Coraz większą popularnością cieszą się też centra wyprzedażowe. Warszawski rynek ma dwa — Factory Outlet w Ursusie i Fashion House w Piasecznie. W przyszłym roku pojawi się trzecie.

— Factory Annopol powstaje w idealnym momencie. Centra wyprzedażowe w całym kraju notują wyraźny wzrost obrotów — potwierdza Patrycja Dzikowska, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa Jones Lang LaSalle. Jej zdaniem, w stolicy coraz trudniej znaleźć dobry wielkopowierzchniowy lokal, zwłaszcza w największych galeriach. Wolne miejsca są tylko w dawno niemodernizowanych obiektach.

Szansa dla ulic

— Ograniczona podaż bezpośrednio odbija się na stawkach czynszu. W największych galeriach handlowych w Warszawie, jak Złote Tarasy, Arkadia czy Galeria Mokotów, rywalizację o wolny lokal już wygrywa ten, kto zgodzi się płacić wyższy czynsz. Można się zatem spodziewać, że w najbliższym czasie stawki najmu będą nieco wyższe — prognozuje Karina Kreja.

Brak wolnych powierzchni w najlepszych galeriach nie oznacza mniejszego zainteresowania najemców dobrymi lokalami. Według analityków chwilowy niedobór powierzchnihandlowych może być szansą dla ulic handlowych, które już wcześniej zyskały dzięki pieniądzom z sektora publicznego zainwestowanym w ich renowację.

Dzięki temu znów stają się atrakcyjnym miejscem na sklepy dla nowych na rynku ekskluzywnych marek.

— W Warszawie wraz z otwarciem budowanej stacji metra nowe życie zyska np. ulica Świętokrzyska. Już widać duże zainteresowanie lokalami w tej okolicy. Najemców nie odstraszają ani utrudnienia związane z pracami budowlanymi, ani jedne z najwyższych w mieście czynszów — mówi Karina Kreja.

Rozwój ulic handlowych jest jednak dość wolny i wiele lokali użytkowych wciąż traci na atrakcyjności.

— Wśród naszych klientów są przedstawiciele sieci handlowych, które w strategii rozwoju mają wpisane otwarcie sklepu w prestiżowym punkcie w dużym mieście. Na zwolnienie się atrakcyjnego lokalu czekają jednak bardzo długo. W tych, które są dostępne od ręki, nie można np. uzyskać pozwolenia na powiększenie witryny, czy przebudowanie wnętrza — zauważa Patrycja Dzikowska.

OKIEM EKSPERTA

Nowe miejsca na biznes

AGATA BRZEZIŃSKA

dyrektor ds. najmu Neinver Polska

Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Warszawie wciąż ma wielki potencjał. Wprawdzie z roku na rok przybywa nowych obiektów, rośnie również zapotrzebowanie na kolejne, zwłaszcza w rozbudowywanych dzielnicach jak Białołęka. Znaczący wzrost liczby mieszkańców otwiera pole do rozwoju inwestycji handlowych. Dlatego na Białołęce tuż przy Trasie Toruńskiej budujemy centrum wyprzedażowe Factory Warszawa Annopol, które już za rok będzie pierwszym tego typu obiektem w prawobrzeżnej części miasta. Z naszych analiz wynika, że będzie je odwiedzać nawet 3 mln klientów rocznie.