Wachlarz darmowych e-szkoleń dla MŚP

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-01-13 20:00

W tym roku oferta Akademii PARP wzbogaci się o 13 nowych e-kursów. Przedsiębiorcy i pracownicy przeszkolą się m.in. z funduszy UE i ochrony własności intelektualnej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kto może korzystać z eszkoleń dostępnych w bazie Akademii PARP
  • Jakie ekursy cieszą się największą popularnością
  • O jakie nowości wzbogaci się w tym roku oferta Akademii PARP

Przedstawiciele firm chętnie poszerzają wiedzę biznesową, uczestnicząc w darmowych kursach e-learningowych dostępnych w bazie Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W minionym roku zainteresowanie interaktywną platformą szkoleniową, która pomaga przedstawicielom biznesu podnosić kwalifikacje, wzrosło aż o 180 proc. w porównaniu z 2020 r. W ubiegłym roku przedstawiciele agencji odnotowali aż 110 tys. zapisów na e-szkolenia. Ponad 32 tys. użytkowników Akademii PARP ukończyło przynajmniej jeden oferowany przez nią kurs.

Impuls:
Impuls:
Wszystkie nowe kursy, dostępne w bazie Akademii PARP, są inspirowane potrzebami jej uczestników.

– Interaktywna platforma szkoleniowa powstała z myślą o przedsiębiorcach i osobach planujących założenie działalności gospodarczej. Kursy są zgodne z aktualnymi trendami rynkowymi, autorzy szkoleń nie przekazują przestarzałej wiedzy. Tematyka kursów jest podzielona na pięć kategorii: finanse, marketing, prawo, zarządzanie i kompetencje osobiste – wylicza Michał Polański, dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP.

Hity szkoleniowe

Dotychczas największą popularnością wśród uczestników Akademii PARP cieszyły się szkolenia: „Jak założyć własną firmę?” (ponad 17 tys. zapisanych użytkowników), „Media społecznościowe w biznesie” (ponad 16 tys. osób), „Umiejętności interpersonalne” (ok. 13 tys. osób), „Umiejętności kierownicze” (ponad 10 tys. osób) i „Umiejętności osobiste” (ponad 10 tys. osób).

W minionym roku w bazie Akademii PARP znalazło się 14 nowych kursów. Ich uczestnicy mieli szansę zgłębić wiedzę dotyczącą procesów design thinking, zamówień publicznych, marketingu eksportowego czy zarządzania należnościami od kontrahentów. Nie zabrakło również szkoleń online dla początkujących przedsiębiorców, w tym dotyczących rozwijania firmy, zarządzania personelem i budowania relacji z klientem.

– Ciągle poszerzamy bazę o nowe zagadnienia. Staramy się być na bieżąco z trendami rynkowymi i wsłuchiwać się w głosy naszych odbiorców. Wszystkie nowe kursy e-learningowe są inspirowane potrzebami uczestników Akademii PARP – podkreśla Michał Polański.

W tym roku przedstawiciele agencji chcą uruchomić 13 nowych szkoleń. Są wśród nich „Ochrona własności przemysłowej w MŚP”, „ABC funduszy europejskich” czy „Marketing internetowy – kurs specjalistyczny”.

– Korzystanie z bogatej oferty szkoleniowej Akademii PARP jest całkowicie darmowe. Ukończenie każdego kursu potwierdza przyznawany przez PARP certyfikat. Dzięki szkoleniom przedsiębiorcy i osoby zainteresowane założeniem firmy mają możliwość poszerzenia wiedzy bez konieczności wychodzenia z domu – mówi Michał Polański.

Wartościowe treści

Wojciech Kwiatkowski, menedżer w firmie Civitta Polska, podkreśla, że już kilka lat temu rynek usług szkoleniowych został zalany bezpłatnymi kursami.

– Z tego powodu potencjalnym odbiorcom jest dość trudno znaleźć wartościowe treści. Dlatego warto zwracać uwagę na opinie dotyczące jakości usług wyrażane przez uczestników kursów. Głosy użytkowników Akademii PARP są zdecydowanie pozytywne. Osoby, które są jej uczestnikami, chwalą jakość i formę przekazywanych treści, jak również szeroki wachlarz dostępnych szkoleń. Obecnie jest ich 45. W tym roku będzie ich w sumie 58 – podkreśla Wojciech Kwiatkowski.

Trendy rynkowe

Zwraca uwagę, że autorami i prelegentami kursów e-learningowych są osoby ze świata biznesu mające duże doświadczenie zawodowe.

– To wpływa na jakość i przystępność wiedzy przekazywanej uczestnikom Akademii PARP. Dzięki temu, że kursy są prowadzone online, przedsiębiorcy mogą korzystać z nich w wybranym przez siebie momencie. Przedstawiciele PARP biorą pod uwagę trendy rynkowe, dlatego oferta szkoleń odpowiada na bieżące potrzeby firm – zaznacza Wojciech Kwiatkowski.

Jego zdaniem fakt, że 32 tys. użytkowników Akademii PARP ukończyło co najmniej jeden kurs z jej oferty, świadczy o tym, że proponowana przez agencję tematyka szkoleń to strzał w dziesiątkę.

– Brakuje tylko lepszej promocji kursów. Warto, aby o darmowej ofercie szkoleń mogło dowiedzieć się jak najszersze grono potencjalnych przedsiębiorców i ich pracowników – mówi Wojciech Kwiatkowski.

Wybrane szkolenia z Akademii PARP

Marketing eksportowy

Kurs przeznaczony jest dla przedstawicieli biznesu prowadzących działalność eksportową. Jego uczestnicy dowiedzą się, jak promować firmę i jej ofertę na rynkach zagranicznych. Nauczą się, jak uniknąć najczęstszych błędów popełnianych przy negocjacjach i umowach z zagranicznymi kontrahentami. Ponadto eksperci pomogą przedsiębiorcom zaplanować kampanie informacyjno-komunikacyjne na obce rynki.

Marketing internetowy

Marketing internetowy wspiera firmy w sprzedaży usług i produktów. Służy także do kreowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstw. Uczestnicy kursu dowiedzą się m.in. jak należy korzystać z narzędzi e-marketingu i na czym polega remarketing. Ponadto poznają sposoby określania grup docelowych i optymalizowania działań promocyjnych.

Ubezpieczenia w MŚP

Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z ubezpieczeń, które chronią przed negatywnymi skutkami różnych zdarzeń losowych. Uczestnicy kursu poznają odpowiedzi na pytania: jak poprawnie interpretować treść dokumentacji ubezpieczeniowej i na co należy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze oferty ubezpieczeniowej.

Ubezpieczenie społeczne w MŚP

Przedstawiciele biznesu dowiedzą się m.in. jak wyliczyć koszt składek wpłacanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i kiedy osoba wykonująca pracę podlega ubezpieczeniom społecznym obowiązkowo, a kiedy dobrowolnie.

Analiza sprawozdań finansowych

Celem kursu jest odpowiedź na pytanie, na co warto zwrócić uwagę czytając sprawozdanie finansowe. Eksperci PARP podkreślają, że jest ono najważniejszym źródłem informacji o rezultatach działalności danej firmy. Specjaliści podpowiedzą, jak wykorzystać w biznesie dane zawarte w sprawozdaniu finansowym.

Kredytowe ABC dla MŚP

Kurs składa się z kilku lekcji, podczas których uczestnicy dowiedzą się m.in. co należy zrobić, aby dostać kredyt na korzystnych warunkach i czym kieruje się bank przy przyznawaniu finansowania. Eksperci wyjaśnią, czym jest zdolność kredytowa i jak bezpiecznie prowadzić działalność gospodarczą z obciążeniem kredytowym.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy dowiedzą się, jak dokonywać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR). Ponadto nauczą się, jak ustalić dochód miesięczny i roczny oraz jak wykorzystać informację z PKPiR do oceny funkcjonowania przedsiębiorstwa.