Waga ciężka na naszych szosach

Marek Meissner
08-02-2017, 22:00

Po Polsce jeździ co najmniej 2,5 mln pojazdów ciężarowych. Niestety — dość starych

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) przygotował raport „Branża motoryzacyjna 2016” na podstawie dane aktualizowane w bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat. Nieaktualizowane informacje dotyczą 913,8 tys. samochodów ciężarowych i 77,2 tys. ciągników samochodowych. „Przypuszczamy, że wiele z tych pojazdów nie jest faktycznie użytkowanych na drogach i znaczna ich część może nie istnieć” — stwierdzają autorzy raportu. W rezultacie liczbę pojazdów ciężarowych (dostawczych, specjalnych, ciężarowych, ciągników drogowych, w tym siodłowych) obliczono na 2 mln 598,1 tys., czyli o 2 proc. więcej niż w 2014 r. Przy czym udział samochodów ciężarowych, specjalnych, ciągników samochodowych i lekkich wozów dostawczych w całym parku spadł o 0,2 pkt proc. (stanowiły w 2016 r. 13 proc. całości).

CZOŁÓWKA:
Wyświetl galerię [1/2]

CZOŁÓWKA:

W segmencie najmłodszych (do czterech lat) ciężarówek o dmc ponad 3,5 t największy udział w rejestracjach w 2016 r. miał Man (18,6 proc.) przed DAF-em (18 proc.) i Mercedesem-Benzem (17,3 proc.). fot. Bloomberg

Królowie szos

Prym na polskich drogach wiodą lekkie samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony. Było ich aż 1 mln 972,8 tys. Niestety — cała ta flota nie jest najnowsza. Aż 49 proc. tych pojazdów ma od jedenastu do dwudziestu lat, a najmłodsze, liczące do 4 lat, stanowiły 13 proc. (mniej więcej tyle, ile 20-latki, których jest 10 proc.). Najwięcej zarejestrowanych samochodów tej wielkości jest w województwach: mazowieckim (345,4 tys.), wielkopolskim (207,9 tys.) i śląskim (202,4 tys.), zaś najmniej w opolskim (42,7 tys.), lubuskim (51,2 tys.) i podlaskim (52 tys.). Przytłaczająca większość, bo aż 81 proc. tych aut ma silniki Diesla. Napęd benzynowy miało 11 proc., natomiast gazowy (LPG) 6 proc. W odniesieniu do 2 proc. lekkich dostawczaków określono napęd jako „inny” (elektryczny, CNG). Najlżejsze ciężarówki dominują w jednoosobowej działalności gospodarczej i w firmach rodzinnych, w których są rejestrowane na osoby fizyczne. To aż 76,5 proc. całego parku lekkich aut dostawczych. Reszta przypada na użytkowników instytucjonalnych. Przy czym oni i większe firmy mają na ogół w miarę nowe auta — w segmencie pojazdów do czterech lat takich użytkowników jest 55 proc., a w ogóle posiadających REGON — 70 proc. Natomiast najstarsze, 20-letnie dostawczaki w aż 94 proc. należą do osób fizycznych.

Wśród nowych, czyli mających do czterech lat, samochodów dostawczych najwięcej jest Fiatów (20 proc.), drugie miejsce należy do Renaultów (12,5 proc.), a kolejne do Peugeotów (17 proc.), Volkswagenów (10 proc.) i Fordów (8,3 proc.). Na pierwszych dwóch pozycjach tak samo jest w przypadku aut w wielu 5-10 lat. Fiat ma tu 13,7 proc., Renault — 12,1 proc., potem zaś są: Volkswagen — 9,6 proc., Ford — 8,4 proc. i Citroen — 8,2 proc.

Latka lecą

Samochodów ciężarowych o dmc ponad 3,5 tony jeździ po Polsce co najmniej 625,3 tys. Przy czym najwięcej (37 proc.) zarejestrowano wozów w wieku od 11 do 20 lat, młodszych — od pięciu do 10 lat — 27 proc., a najstarszych (ponad 20 lat) — 19 proc. Udział najmłodszych samochodów (do 4 lat) wśród ciężarówek o dmc ponad 3,5 t wynosi 17 proc. W tej grupie najpopularniejszą marką jest Man (18,6 proc.) przed DAF-em (18 proc.) i Mercedesem-Benzem (17,3 proc.). Z kolei dla samochodów w wieku 5-10 lat przewaga Mana (21 proc.) nad DAF-em (16,4 proc.) jest nieco większa, a trzecie miejsce należy do Scanii (14 proc.). Najwięcej tych cięższych samochodów zarejestrowano (tak samo jak lżejszych) w województwach: mazowieckim (130,6 tys.), wielkopolskim (75,1 tys.) i śląskim (61,3 tys.), zaś najmniej w województwach: opolskim (13,4 tys.), lubuskim (16,6 tys.) i warmińsko-mazurskim (17,6 tys.).

Klasa sumo

Samochodów ciężarowych, specjalnych i ciągników siodłowych o dmc ponad 16 ton zarejestrowano 435,1 tys. Najwięcej ma 11-20 lat (158,9 tys.) i 5-10 lat (140,1 tys.). Najmłodszych, czyli tych, które mają do czterech lat, jest 91,1 tys., a najstarszych (ponad 20 lat) — 45 tys. Co ciekawe, na firmy przypada 43 proc. rejestracji tego parku. Reszta należy do osób fizycznych, przy czym aż 75 proc. tych pojazdów ma ponad 11 lat, a tylko 20 proc. — do czterech lat. Marki najmłodszych wozów to głównie DAF (20 proc.) oraz Volvo i Man (po 17 proc.), natomiast wśród tych w wieku 5-11 lat niemal równe udziały mają Man (19 proc.), DAF (nieco ponad 18 proc.) i Scania (około 17 proc.). Najwięcej pojazdów o dmc ponad 16 ton zarejestrowano w województwach: mazowieckim(22,6 proc.), wielkopolskim (12,3 proc.) i śląskim (9,7 proc.), zaś najmniej w opolskim (2,1 proc.), warmińsko-mazurskim i lubuskim (po 2,6 proc.). Ciągników siodłowych zarejestrowano 277,4 tys. o dmc równej lub większej niż 16 ton. Tylko tu park jest w przyzwoitym wieku. Udział najnowszych wozów, czyli mających do czterech lat, wynosi 28 proc., zaś najstarszych, 20-latków, tylko 4 proc. Najliczniejsze jednak są ciągniki „w sile wieku”, czyli 5-10 lat, które stanowią 37 proc. całej tej grupy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Meissner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu