Wagon chce zwiększyć sprzedaż o 66,5 mln zł

Marek Loos
opublikowano: 2001-01-18 00:00

Wagon chce zwiększyć sprzedaż o 66,5 mln zł

Ostrowska fabryka podpisała umowy na dostawy taboru do 2004 roku

Fabryka Wagon z Ostrowa Wlkp., producent wagonów towarowych, planuje w 2001 r. zwiększyć sprzedaż prawie o 24 proc. (z ponad 283 mln zł w 2000 roku do blisko 350 mln). Jest to możliwe dzięki kontraktom podpisanym pod koniec ubiegłego roku oraz realizacji wcześniejszych wieloletnich umów na naprawę i produkcję wagonów kolejowych.

Wagon realizuje obecnie kontrakt dla szwajcarskiej firmy Ahaus Alstätter Eisenbahn, dotyczący produkcji 500 wagonów kontenerowych 60- i 90-stopowych (20-30 m), którego wartość wynosi 90 mln zł.

— Ten sam kontrakt zakłada uruchomienie od lipca 2001 r. produkcji dwóch kolejnych wersji tych wagonów, po 500 szt., łącznie 1,5 tys. wagonów za 270 mln zł. Uruchomienie produkcji pierwszej partii jest w fazie negocjacji — mówi Zbigniew Maciejewski, prezes zarządu Fabryki Wagon.

Plany firmy zakładają zwiększenie wartości sprzedaży w 2001 roku o 66,5 mln zł. (W ubiegłym roku wyniosła ona 283 mln zł).

10 mln zł z eksportu

Pod koniec ubiegłego roku Wagon podpisał kontrakt eksportowy na dostawę od kwietnia 2001 r. 400 wagonów do przewozów drewna (w dwóch wersjch po 200 szt.) na łączną wartość około 114 mln zł. Został już wykonany prototyp przyszłego wagonu, na którym prowadzone są badania techniczne.

— Oczekujemy na rozstrzygnięcia i podpisanie kolejnych kontraktów eksportowych, np. na wagony do przewozów samochodów — mówi Zbigniew Maciejewski.

Poza produkcją wagonów ostrowska firma eksportuje również produkcję osprzętu kontenerowego dla firmy SEC Bremen, z którą ma podpisany wieloletni kontrakt.

Realizacja już podpisanych kontraktów pozwala Wagonowi uzyskiwać z eksportu 10 mln zł miesięcznie.

— Wzrost produkcji eksportowej oraz utrzymanie dominującej pozycji na rynku krajowym pozwoli nam uzyskać sprzedaż w roku 2001 na poziomie 350 mln zł — mówi Zbigniew Maciejewski.

W 2001 roku Wagon zamierza wyprodukować ok. 400 wagonów Falns (samowyładowcza węglarka) i Sdgmnss (wagon kieszeniowy do przewożenia naczep samochodowych i przewozów kombinowanych), zmodernizować 150 wagonów Tangs (wagony samowyładowcze do materiałów sypkich) oraz naprawiać po 6 tys. wagonów towarowych rocznie do 2003 r.

11 mln zł na inwestycje

Wagon jest inwestorem strategicznym ZNTK Paterek, w którym zatrudnionych jest około 300 pracowników, oraz posiada 97,5 proc. udziałów w Elektrociepłowni Wagon, gdzie zatrudnionych jest około 50 pracowników.

— Przez ostatnie 3 lata inwestowaliśmy w maszyny, urządzenia, a przede wszystkim w prace badawczo — rozwojowe. Inwestycje kształtowały się na poziomie 11 mln zł rocznie — mówi Zbigniew Maciejewski.

Obecnie w Fabryce Wagon zatrudnionych jest 2,6 tys. pracowników, a portfel zamówień umożliwia dodatkowe zatrudnienie 150 wysoko wykwalifikowanych spawaczy.

Historia ostrowskiego Wagonu sięga lat 20. Od 1990 roku firma występowała pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego.

W 1995 roku fabryka przystąpiła do Programu Powszechnej Prywatyzacji, przekształcając się w jednoosobową spółkę skarbu państwa. We wrześniu tego roku ZNTK stały się jednym z przedsiębiorstw XV NFI Hetman. W październiku 1999 r. przedsiębiorstwo powróciło do nazwy Fabryka Wagon SA.

Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest produkcja nowych wagonów towarowych na eksport i kraj oraz naprawa i modernizacja wagonów towarowych i osobowych dla odbiorców krajowych.