Wagon z kapitałem potrzebny PKP PLK

opublikowano: 05-12-2018, 22:00

Spółka szuka dodatkowych 11-12 mld zł na sfinansowanie kontraktów. W grę wchodzi m.in. dokapitalizowanie przez skarb państwa.

PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK) otrzymały w przetargach wiele ofert znacznie przekraczających kosztorysy. Kilka postępowań, np. na modernizację linii do portów, zostało unieważnionych i powtórzonych. W pierwszych przetargach oferty były o ponad 1,2 mld zł droższe od kosztorysów, a w powtórzonych o ponad 1,5 mld zł.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podkreśla, że wyższe oferty nie wynikają jedynie z podwyżek cen materiałów czy kosztów pracy, ale także z większego zakresu zadań.

— Czas na powtórzenie przetargu wykorzystaliśmy m.in. na badania i analizy, które wykazały np. konieczność znacznego wzmocnienia gruntu pod liniami przeznaczonymi do transportu ciężkich ładunków, co oczywiście wpływa na ceny ofert — twierdzi Ireneusz Merchel.

Dodatkowa kasa

Wyższe ceny i większy zakres prac w zamówieniach skutkują wzrostem wartości inwestycji planowanych w tej perspektywie. Pierwotnie były szacowane na 67 mld zł do końca 2023 r. Według Radosława Celińskiego, członka zarządu ds. finansowych, spółka szuka dodatkowych źródeł finansowania, a jego zakres jest szacowany nawet na 11-12 mld zł.

Jednym ze sposobów zdobycia pieniędzy jest dokapitalizowanie przez skarb państwa. W planie zmian tegorocznego budżetu założono wykup akcji spółki za 1,8 mld zł. W grę wchodzi też pozyskanie pieniędzy od instytucji finansowych.

Gwarancje na raty

PKP PLK chcą także wprowadzić rozwiązania zwiększające konkurencję wśród wykonawców oraz obniżające ich koszty finansowe.

— Zmniejszamy wymagane wadium. W postępowaniach ogłaszanych po 10 grudnia zaproponujemy także nowe rozwiązania dotyczące gwarancji. Dotychczas wymagaliśmy poręczeń na poziomie 10 proc., a teraz zróżnicujemy ich poziom — mówi Ireneusz Merchel.

W postępowaniach do 50 mln zł PKP PLK będą wymagać 5 proc. gwarancji rozłożonej na etapy. Np. 3 proc. trzeba będzie wpłacić przy podpisaniu umowy, a resztę w trakcie realizacji. W przetargach o wartości do 100 mln zł wymagane będą 7-procentowe gwarancje, także wpłacane w ratach.

— W przypadku dużych zamówień o wartości ponad 100 mln zł pozostaną 10-procentowe, ale wpłata będzie podzielona na etapy. W przypadku kontraktu wartego np. 1 mld zł wykonawca musiałby pokryć przed podpisaniem umowy 30 mln zł, a resztę w uzgodnionym terminie w okresie realizacji — mówi Ireneusz Merchel.

PKP PLK zakładają, że dzięki tym propozycjom w przetargach będzie startować więcej mniejszych firm, którym łatwiej będzie sprostać wymaganiom finansowym stawianym przez banki i ubezpieczycieli. Marek Kowalski, szef Federacji Przedsiębiorców Polskich, przyznaje, że dzięki propozycjom PKP PLK koszty finansowe wykonawców i proponowane przez nich ceny ofert mogą być niższe. „PB” pisał o tym, że federacja, wraz z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), już kilka miesięcy temu proponowała ograniczenie wymogów gwarancyjnych. To jeden z pomysłów w katalogu rozwiązań usprawniających realizację kontraktów budowlanych. Janusz Władyczak, prezes KUKE, mówił wówczas, że na rynku są firmy, które — nawet mając potencjał wykonawczy — nie podejmują się realizacji kontraktów, bo wyczerpała im się zdolność gwarancyjna. Działania PKP PLK poprawią ich płynność i możliwości finansowe, dzięki czemu będą mogły zwiększyć portfel zleceń. PKP PLK zamierzają też przedstawić koncepcję waloryzacji nowych umów. Pracują nad budową koszyka materiałów, na którego podstawie będzie opracowany model indeksacji cen. Ireneusz Merchel podkreśla, że obecne przepisy i zapisy umów z wykonawcami nie pozwalają na tzw. waloryzację wsteczną, dotyczącą kontraktów już podpisanych oraz robót wykonanych.

— Narazilibyśmy się na lawinę pozwów i postępowań sądowych, ponieważ wykonawcy, którzy lepiej kalkulowali ceny, zajmując w przetargu drugie czy trzecie miejsce, mogliby protestować przeciwko temu, że zwiększamy wynagrodzenie firmie, która w ofercie założyła niższy niż oni wzrost cen — twierdzi Ireneusz Merchel. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Wagon z kapitałem potrzebny PKP PLK