Wakacje? Nie dla każdego

opublikowano: 29-06-2012, 00:00

Jedna czwarta przedsiębiorców w ogóle nie wybiera się na urlop, a prawie połowa odpoczywa tylko raz w roku

Teoretycznie przedsiębiorcy mają dużo większą swobodę, jeśli chodzi o planowanie urlopu, niż pracownicy, którzy terminy wypoczynku muszą uzgadniać z pracodawcą. Jednak w rzeczywistości okazuje się, że właściciele mikrofirm wakacje dostosowują do prowadzonej przez siebie działalności.

— Mimo że przedsiębiorca może wziąć urlop w dowolnym czasie, wybierze raczej takie miesiące, w których spodziewa się na przykład mniejszej liczby zleceń lub nie ma wcześniej zaplanowanych ważnych kontraktów — wyjaśnia Dariusz Makosz, dyrektor zarządzający Idea Banku.

Badanie przeprowadzone przez Tax Care potwierdza, że pomimo swobody, jaką mają przedsiębiorcy, większość z nich urlop planuje standardowo w miesiącach wakacyjnych — 40 proc. spośród 500 badanych osób, które prowadzą działalność gospodarczą, przyznało, że wolne bierze albo w lipcu, albo w sierpniu. We wrześniu z urlopu korzysta 21 proc. badanych.

Najrzadziej przedsiębiorcy wypoczywają w kwietniu i listopadzie (odpowiednio 3 proc. i 2 proc.), które można zaliczyć do najbardziej gorących okresów w firmie.

— Kwiecień to ostatni miesiąc na rozliczenie podatku dochodowego za poprzedni rok, a listopad był do tej pory miesiącem, który wpływał na zaliczkę podatku za grudzień — w ostatnim miesiącu roku przedsiębiorcy musieli płacić podwójny podatek za listopad i grudzień, mnożąc zaliczkę za listopad razy dwa — tłumaczy Agata Szymborska-Sutton z Tax Care.

Z badania wynika również, że jedna czwarta przedsiębiorców w ogóle nie korzysta z urlopu, a 46 proc. wybiera się na wypoczynek tylko raz w roku. Tylko 11 proc. prowadzących własny biznes na wakacje jeździ 3 razy w roku albo częściej. Rzadkie urlopowanie w szczególności może dotyczyć firm na wczesnym etapie rozwoju. Na urlop nie pozwalają sobie szczególnie w pierwszym roku lub nawet dwóch pierwszych latach działalności, ze względu choćby na niestabilną sytuację finansową. Jeśli przedsiębiorcy na wakacje jadą — to zwykle na krótko. Gros prowadzących własną działalność, bo aż 63 proc., nie bierze urlopu dłuższego niż tydzień, natomiast tylko 3 proc. decyduje się na przerwę trwającą jednorazowo miesiąc lub dłużej. Spora grupa przedsiębiorców (30 proc. badanych) preferuje także urlopy dwutygodniowe. Podczas urlopu większość przedsiębiorców (64 proc. ankietowanych) zastępuje pracownik, natomiast 36 proc. przyznaje, że w tym czasie ich firma po prostu nie działa.

— To także może być powodem krótkich, jednorazowych urlopów, szczególnie w przypadku jednoosobowych przedsiębiorców, dla których odpoczynek oznacza brak zarobków — twierdzi Agata Szymborska-Sutton.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu