Warmia i Mazury stawiają na innowacje

DE
opublikowano: 20-11-2016, 22:00

Inteligentne specjalizacje regionu to przemysł drzewny, meblarski, zdrowa żywność i ekonomia wody.

Ulgi podatkowe dla inwestorów sięgające nawet 70 proc., relatywnie młode społeczeństwo (ponad 65 proc. spośród 1,5 mln mieszkańców w wieku produkcyjnym), co roku około 30 tys. absolwentów szkół wyższych, także kierunków technicznych — to tylko niektóre atuty regionu. Wskazywali je samorządowcy z województwa warmińsko-mazurskiego podczas konferencji „Innowacyjne Warmia i Mazury, zdrowe życie — czysty zysk” zorganizowanej 16 listopada 2016 r. w siedzibie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) w Warszawie.

Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin podkreślał, że z 1,7 mld euro z Regionalnego Programu Operacyjnego połowa pójdzie na gospodarkę. Przede wszystkim na przedsięwzięcia innowacyjne, w dużej mierze w branżach, które są specjalizacjami regionu, czyli przemyśle drzewnym i meblarskim, zdrowej żywności, turystyce związanej z tzw. ekonomią wody. Prezydenci największych miast Warmii i Mazur — Piotr Grzymowicz (Olsztyn), Witold Wróblewski (Elbląg) i Tomasz Andrukiewicz (Ełk) — wskazywali też m.in. na zalety specjalnych stref ekonomicznych i parków technologicznych.

— Bardzo dużym plusem regionu jest także to, że samorządowcy potrafią ze sobą współpracować, czego dowodem jest choćby dzisiejsze spotkanie, na którym są marszałek i prezydenci największych miast. To nie zawsze jest takie oczywiste — mówił Dionizy Smoleń, ekspert z firmy doradczej PwC. Rafał Szajewski z PAIiIZ podkreślał zaś, że agencja obsługuje na Warmii i Mazurach przedsięwzięcia w branżach spożywczej, drzewnej i medycznej, co dowodzi, że dobór inteligentnych specjalizacji dla regionu był trafny. Dodał, że w Olsztynie na około 30 tys. studentów (aż jedna szósta mieszkańców miasta) ponad 2 tys. to słuchacze kierunków inżynieryjnych, a kolejne 1,5 tys. — informatycznych. — To oznacza, że inwestora nie kusi się teraz jedynie twardą infrastrukturą, ale też potencjałem ludzkim — komentował Rafał Szajewski. — Atutem regionu jest także otwarte niedawno lotnisko w Szymanach, które oprócz obsługi pasażerskiej ma także terminal Cargo — dodawał Gustaw Marek Brzezin. A co trzeba poprawić, by region był atrakcyjniejszy? Ciągle nie najlepiej jest z infrastrukturą transportową. Ale rozbudowa trasy ekspresowej S7 i łączącej zachód ze wschodem województwa drogi nr 16, a także zapowiedź rządu budowy tras drogowych i kolejowych łączących kraje bałtyckie z południem Europy (Via Baltica i Ria Baltica) ten problem rozwiążą. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DE

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Warmia i Mazury stawiają na innowacje