Berkshire Hathaway zainwestował w BYD we wrześniu 2008 r., przeznaczając 230 mln USD na zakup 225 mln akcji, co odpowiadało około 10 proc. udziałów w spółce z siedzibą w Shenzhen. W tamtym czasie BYD był jeszcze mało znanym producentem baterii do telefonów komórkowych, dopiero stawiającym pierwsze kroki w branży motoryzacyjnej.
W ciągu kilkunastu lat firma przekształciła się w największego producenta pojazdów elektrycznych i hybrydowych w Chinach, a zarazem największego konkurenta Tesli.
Spektakularny wzrost wartości akcji
Wartość akcji BYD od momentu pierwszej inwestycji wzrosła o ponad 4500 proc. W 2022 r. Berkshire rozpocął stopniową sprzedaż udziałów, wykorzystując rekordowe wyceny. Jeszcze na koniec 2024 r. wartość inwestycji wynosiła 415 mln USD. Jednak według dokumentów spółki zależnej Berkshire Hathaway Energy, na dzień 31 marca 2025 r. w bilansie wartość udziałów została wyzerowana, co oznacza definitywne wyjście z inwestycji.
Problemy chińskiego giganta
Choć BYD pozostaje globalnym liderem w produkcji pojazdów elektrycznych, firma mierzy się obecnie z poważnymi wyzwaniami. Sprzedaż krajowa – odpowiadająca za niemal 80 proc. dostaw – spada od czterech miesięcy. W sierpniu 2025 r. spółka obniżyła roczny cel sprzedaży o 16 proc., do 4,6 mln pojazdów.
Na wyniki BYD negatywnie wpływa także zacięta wojna cenowa na chińskim rynku motoryzacyjnym, którą władze próbują ograniczać. W efekcie po raz pierwszy od ponad trzech lat spółka zanotowała spadek kwartalnego zysku. Kurs akcji BYD w Hongkongu obniżył się o około 30 proc. w porównaniu z rekordowym poziomem sprzed czterech miesięcy.