Ostatecznej decyzji jeszcze nie ma, ale zanosi się na to, że za zabudowę jednej z najatrakcyjniejszych działek w Polsce wezmą się Austriacy. Grupa PKP i jej powołana w tym roku spółka deweloperska Xcity Investment poinformowały, że przystępują do szczegółowych negocjacji dotyczących zagospodarowania terenu Warszawy Głównej z Immofinanz Group. Chodzi o około 10 hektarów w ścisłym centrum stolicy.
Budowanie stolicy
Wartość całej inwestycji jest szacowana na 700 mln EUR, czyli około 2,8 mld zł. Przedstawiciele PKP wcześniej deklarowali, że kolejowa grupa wyłoży na nią z własnej kieszeni 400-500 mln zł.
— Zamierzamy przywrócić istniejące tam dawniej funkcje kolejowe i jednocześnie uzupełnić je o nowe, które uczynią cały teren bardziej atrakcyjnym zarówno dla podróżnych, jak i mieszkańców Warszawy — mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.
Koncepcja austriackiej grupy, która przekonała PKP do „prowadzenia dalszych negocjacji", zakłada stworzenie zupełnie nowej dzielnicy, w której mają znaleźć się zarówno biurowce, jak i budynki mieszkalne oraz handlowo-usługowe, a także tereny sportowo-rekreacyjne. Łącznie ma to być 150 tys. mkw. powierzchni komercyjnej, mieszkalnej i — w ponad połowie — biurowej. Przy placu Zawiszy, gdzie dziś sterczy postawione przez tureckiego Vahapa Toya Millennium Plaza, wyrosną jeszcze dwie wysokie wieże. Tory kolejowe, które dziś wyłaniają się na powierzchnię przed stacją Warszawa Ochota, mają zostać przykryte na dłuższym odcinku. Koncepcja architektoniczna zakłada m.in. odrestaurowanie i ponowne uruchomienie stacji kolejowej Warszawa Główna (ma być stacją czołową, na której zaczynać i kończyć bieg mogą pociągi podmiejskie), a także zbudowanie nad nią wielopoziomowego parkingu.
Kolejowi architekci
PKP zakładają, że prace mogą ruszyć w 2017-18 r.
— Projekt będzie realizowany wieloetapowo. Przewidujemy, że jego realizacja w całości zajmie około 5 lat. Przypuszczam, że w pierwszej kolejności będą realizowane projekty związane z przywróceniem ruchu kolejowego na stacji Warszawa Główna oraz część mieszkaniowa — mówi Maciej Król, prezes Xcity Investment, cytowany przez PAP.
Dla kolejowej grupy to największy, ale niejedyny, projekt w Warszawie. PKP, które w ostatnim czasie intensywnie zabrały się za porządkowanie portfela nieruchomości, w tym roku mają zakończyć prace nad nowym dworcem Warszawa Zachodnia, a w przyszłym powinny oddać do użytku pierwszy ze stawianych obok niego biurowców. Tu za prace odpowiadasłowacki deweloper HB Reavis. Grupa zamierza też, przy pomocy Ghelamco, zbudować nowy dworzec Warszawa Gdańska wraz z centrum biurowo-handlowym. PKP w tym roku zamierzają wyłonić partnera do przynajmniej jeszcze jednego dużego projektu deweloperskiego — przy stacji Wrocław Świebodzki. Zamierzają też sprzedać udziały w Galerii Katowickiej. W ubiegłym roku ze sprzedaży nieruchomości PKP otrzymały 363 mln zł, w tym roku przychody z tego tytułu mają być podobne. © Ⓟ