Warszawa zrobi z działek rarytasy

opublikowano: 23-02-2015, 00:00

Blisko 90 mln zł wyda stolica na przygotowanie i promocję terenów pod inwestycje w 39 gminach.

Tego jeszcze nie było: Warszawa pochyliła się nad inwestorami! — Zdiagnozowaliśmy pewną lukę i zdecydowaliśmy, aby w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych część unijnych funduszy wykorzystać, we współpracy z 39 gminami metropolii warszawskiej, na rozwój terenów inwestycyjnych — mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Miasto ma spory budżet do 2022 r.

WM, TR

— Na uzbrojenie działek pod inwestycje, głównie w latach 2016-20, wydamy około 58 mln zł. Dodatkowo przeznaczymy 29 mln zł na promocję gospodarczą tych terenów — twierdzi Michał Olszewski. Urząd chce się koncentrować na specjalizacjach Warszawy: fotonice, biotechnologiach, nanotechnologiach, ICT, sektorze kreatywnym i energetyce. Podobne plany ma województwo pomorskie.

— Myślimy o takim rozwiązaniu na skalę regionalną. Wybór lokalizacji będzie zależał od analizy ekonomicznej. Nastawiamy się na duże tereny, parki przemysłowe i logistyczne, bo nasze województwo opiera się na logistyce morskiej. Nie mogę jeszcze mówić o szczegółach i kwotach, ale gratuluję województwu mazowieckiemu pomysłu i zaznaczam: nie stresujemy się tą konkurencją — mówi Marcin Faleńczyk z Invest in Pomerania, agencji, która ściąga inwestycje na Pomorze.

Nie wszyscy przedsiębiorcy marzą o fabryce w województwie mazowieckim.

— Produkcja w Warszawie? Najdroższym regionie w Polsce? Nie, zdecydowanie wybieram na mapie miejsca, gdzie koszty są niższe. Stolica to raczej miejsce na centra usług, a nie ośrodek produkcyjny, chyba, że mówimy o wysoko zautomatyzowanej produkcji, gdzie nie potrzeba „rąk do pracy” — ocenia Robert Podleś, prezes Cobi, wytwórcy klocków z siedzibą w Warszawie i fabryką w Mielcu. Pomysł Warszawy jest jednak bardzo nowatorski.

— Wspomagaliśmy inwestorów przy uzbrojeniu dojazdów, infrastruktury energetycznej czy sieci wodno-kanalizacyjnej, ale to raczej pojedyncze przypadki. Świetnie, że można na to pozyskać unijne fundusze. To ogromna szansa dla gmin. W pełni uzbrojona działka jest dla inwestora niesamowitym rarytasem — ocenia pomysł stolicy Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Teoretycznie Warszawa mogłaby spocząć na laurach. Zwyciężyła w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej opublikowanym przez fDi z grupy Financial Times i została uznana „miastem przyszłości 2015/16”.

Jest liderem w czterech z pięciu kategorii: potencjału gospodarczego, kapitału ludzkiego i poziomu życia, przyjazności dla biznesu oraz dostępności. W latach 2003-13 przyciągnęła 504 projekty inwestycyjne, głównie w sektorze usług biznesowych, branży nieruchomości i usługach finansowych.

W tym roku globalne centrum usług, które ma zatrudniać 500 osób, otworzył MoneyGram, spółka zajmująca się przekazami pieniężnymi. To projekt, o który chętnie powalczyłyby wszystkie zespoły zajmujące się ściąganiem inwestycji z każdego większego miasta. Wygrała Warszawa, która taki wydział w urzędzie zamknęła kilka lat temu.

Przedstawiciele urzędu miasta tłumaczą, że ich decyzja nie oznacza braku zainteresowania inwestorami, tylko przyjęcia innej taktyki — Warszawa zajmuje się tworzeniem warunków, by rosła podaż przestrzeni biurowej i prowadzi inwestycje poprawiające jakość transportu i życia w mieście.

OKIEM EKSPERTA

Działka idealna to marzenie

TOMASZ OLSZEWSKI

Jones Lang LaSalle

To świetny pomysł. Od lat pokazuję prezentację, w której są trzy kroki do sprzedaży działki: potrzebny jest teren z jednym właścicielem z udokumentowanym tytułem prawnym i z planem zagospodarowania przestrzennego, druga sprawa to uzbrojenie, a trzecia — marketing. Z punktu widzenia inwestorów bardzo dużym problemem jest brak przygotowanych gruntów. Zwykle firma musi sama uzbroić działkę. Tu nie chodzi tak bardzo o pieniądze, ile o czas, którego zwykle nie ma. Inwestor chętnie kupi droższą działkę, która będzie gotowa, by od razu na nią wejść i zacząć budowę. Warszawa jest największym w Polsce rynkiem pod względem wynajmowanej powierzchni przemysłowej, głównie magazynowej. Napływ inwestycji produkcyjnych nie jest natomiast największy ze względu na najwyższe koszty pracy i ograniczoną dostępność pracowników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane