Warszawski węzeł drogowy będzie kosztował 15 mld zł

(Paweł Kubisiak)
18-08-2006, 17:22

Zatwierdzony został przebieg warszawskiego węzła drogowego, tzw. małej obwodnicy warszawskiej. Ostateczny koszt wyniesie 15 mld zł - poinformował Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.

Zatwierdzony został przebieg warszawskiego węzła drogowego, tzw. małej obwodnicy warszawskiej. Ostateczny koszt wyniesie 15 mld zł - poinformował PAP w piątek Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Ostateczny przebieg trasy zatwierdził wojewoda mazowiecki. Kluczowymi jej punktami będą na zachodzie skrzyżowanie trasy A2 w Konotopie; na wschodzie - skrzyżowanie ul. Lubelskiej. Według planów trasa połączy autostradę A2, która zostanie doprowadzona do Warszawy od zachodu i zakończy się na węźle drogowym Konotopa, z drogami ekspresowymi S-2 i S-8.

"Wojewoda zatwierdził odcinek trasy od węzła Konotopa do węzła Puławska, plan przebiegu pozostałej części trasy zostanie przyjęty w najbliższym czasie" - powiedział PAP w piątek rzecznik GDDKiA, Andrzej Maciejewski.

Od wschodu węzeł łączyć się będzie ze skrzyżowaniem drogowym Lubelska, które zostanie połączone z drogami ekspresowymi S-17 i S- 7.

Warszawski węzeł drogowy będzie trasą ekspresową, której zadaniem będzie rozprowadzenie ruchu napływającego do Warszawy z planowanej autostrady i dróg ekspresowych, przy ominięciu centrum miasta. Według projektu GDDKiA, tzw. mała obwodnica warszawska ma także zapewnić szybkie i bezpieczne powiązania komunikacyjne między poszczególnymi dzielnicami oraz rozwijającymi się gminami obrzeża stolicy.

Według GDDKiA konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie prac przy warszawskim węźle drogowym. Zakłócenie ruchu na drogach i ulicach Warszawy powoduje bowiem, że na ponad 70 proc. stołecznych ulic szybkość podróżna w godzinach szczytu nie przekracza 15 km/h.

Jazda po mieście jest coraz bardziej niebezpieczna z powodu "dużej kolizyjności rozwiązań komunikacyjnych" i coraz szybszej degradacji nawierzchni ulic. Rośnie też poziom hałasu i spalin.

Pierwszym etapem realizacji projektu jest budowa węzła drogowego Konotopa o długości 44,8 km. W obecnym roku i w I półroczu 2007 r. planowane są wykupy działek pod inwestycję. Prace budowlane są planowane na lata 2007-2009.

Fragment północnej części warszawskiego węzła drogowego - odcinek od ul. Powązkowskiej do Marek o długości 12 km, będzie zrealizowany w latach 2006-2010. W latach 2006-2007 mają być wykupione grunty i opracowany projekt budowlany, zaś same prace mają trwać od roku 2008 do 2010 (z możliwością rozpoczęcia w końcu III kw. 2007 r., co pozwoliłoby zakończyć budowę w 2009 r.). W latach 2008-2009 ma być zrealizowany odcinek drogi ekspresowej S- 7, długości 12,5 km, wiodący od Kiełpina do Trasy AK.

Węzeł w Markach jest połączony z trasą S-8, której modernizację na długości 14,7 km - do węzła w Radzyminie - zaplanowano na lata 2010-2012. Ostateczna lokalizacja drogi ma być ustalona w przyszłym roku, zaś wykup gruntów i przygotowanie planu budowlanego nastąpi w latach 2008-2009.

Z drugiej strony węzeł ten rozpoczyna odcinek obwodnicy Warszawy wiodący do skrzyżowania ul. Lubelskiej, o długości 22,2 km. W latach 2006-2008 na odcinku tym mają być wykupione działki i przygotowany projekt budowlany. Realizacja planowana jest na lata 2008-2011.

Na południu odcinek warszawskiego węzła drogowego, prowadzący od skrzyżowania Konotopa do ul. Puławskiej, z łącznikiem do Międzynarodowego Portu Lotniczego Okęcie i ul. Marynarskiej o łącznej długości 20 km, będzie budowany w latach 2006-2009. Według biura prasowego GDDKiA na części tego odcinka zostały już wykupione grunty i wykonano projekt budowlany.

Następnym etapem, do zrealizowania w latach 2009-2012, ma być odcinek od ul. Puławskiej do skrzyżowania ul. Lubelskiej. Na obszarze Ursynowa, między ul.Indiry Gandhi a Rosoła, zostanie wybudowany tunel. Od ul. Patriotów do ul.Lubelskiej planowana jest estakada przecinająca Mazowiecki Park Krajobrazowy.

W ramach budowy warszawskiego węzła drogowego planowane są także: obwodnica Jabłonnej i rozbudowa drogi krajowej na odcinka Warszawa- Piaseczno o długości 5,6 km (ma być ukończona w przyszłym roku). W latach 2007-2009 ma być zbudowana droga dojazdowa z Piaseczna do Góry Kalwarii (13,8 km) oraz wybudowana obwodnica Góry Kalwarii (8,6 km).

Według biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad koszt 15 mld zł obejmuje budowę całego warszawskiego węzła drogowego, jednak bez odcinka Piaseczno - Góra Kalwaria i obwodnicy Góry Kalwarii.

DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Paweł Kubisiak)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Warszawski węzeł drogowy będzie kosztował 15 mld zł