Warta i UFG świecą przykładem

Karolina WysotaKarolina Wysota
opublikowano: 2020-11-10 11:06

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny stworzył narzędzie, które rozwiązuje kluczowe problemy branży. Ma nadzieję, że ustawi się po nie kolejka chętnych.

Pandemia napędza cyfrową transformację w branży ubezpieczeniowej. Począwszy od marca tego roku towarzystwa co i rusz chwalą się usprawnieniami w zakresie obsługi zdalnej. Jedną z przełomowych innowacji jest ID UFG. To najnowsze rozwiązanie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), służące weryfikacji tożsamości klientów. Jako pierwsza wdrożyła je Warta. Na razie tylko w zakresie sprzedaży ubezpieczeń na życie, ale niewykluczone, że rozszerzy usługę na inne procesy ubezpieczeniowe, np. wypłatę odszkodowań.

— Dzięki ID UFG zapewniamy klientom proste i intuicyjne narzędzie do weryfikacji ich danych oraz spełniamy wymagania wynikające m.in. z regulacji AML [dotyczy przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu – red.] — mówi Rafał Stankiewicz, wiceprezes Warty.

Ochrona danych

Warta korzysta z ID UFG od początku listopada tego roku. Z pomocą tego narzędzia podpisała już około 200 umów ubezpieczeniowych. Szefostwo firmy liczy, że narzędzie pozytywnie wpłynie na doświadczenia zakupowe klientów i wyniki sprzedażowe.

Pandemiczny dystans:
Pandemiczny dystans:
Z obserwacji Warty, której wiceprezesem jest Rafał Stankiewicz, wynika, że pandemia ma wpływ na rosnące zainteresowanie klientów zdalnymi formami kontaktu, dotyczy to również zakupu polis za pośrednictwem agentów.

Przed pandemią sprzedaż ubezpieczenia na życie poprzedzało zwykle więcej niż jedno spotkanie agenta z klientem. Pierwszy lockdown i późniejsze obostrzenia uziemiły ludzi w domach i mocno utrudniły biznes życiowy. Przez ostatnie miesiące agenci weryfikowali tożsamość klientów w trakcie wideorozmowy i przesyłanych drogą mejlową skanów dokumentów osobistych. Takie praktyki są jednak ryzykowne, zarówno dla zakładu ubezpieczeniowego, jak też dla klienta. Sięganie po specjalistyczne narzędzia do uwierzytelnienia było więc kwestią czasu. Takich rozwiązań na rynku nie brakuje. Oferują je m.in. Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), której właścicielami są banki. W maju tego roku współpracę z nią w zakresie rejestrowania konta na platformie mojePZU nawiązał największy polski ubezpieczyciel. Teraz z konkurencyjną ofertą wkracza na rynek UFG.

— ID UFG to usługa dostępna dla całego rynku ubezpieczeniowego — mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes UFG, która rozmawia już z kolejnymi zakładami o wdrożeniu rozwiązania.

Jak działa ID UFG?

To rozwiązanie oparte na Krajowym Węźle Identyfikacji Elektronicznej, które umożliwia uwierzytelnienie tożsamości dzięki dostępnym na stronie login.gov.pl narzędziom: Profil Zaufany czy e-Dowód Osobisty. Bezpośredniego dostępu do tych rozwiązań nie mogą mieć firmy. UFG jest więc pomostem łączącym rządowy system z podmiotami gospodarczymi.

Ścieżka weryfikacji tożsamości za pomocą rozwiązania ID UFG jest następująca. Narzędzie zostaje zaszyte w systemie ubezpieczyciela. Wybranie tej metody weryfikacji tożsamości zobowiązuje klienta do rejestracji konta w Bazie Danych Ubezpieczeniowych (to także nowe narzędzie UFG, umożliwiające ubezpieczycielom na lepszą taryfikację składek) i podanie danych osobowych oraz kontaktowych. Następnie użytkownik zostaje przeniesiony do strony login.gov.pl w celu uwierzytelnienia tożsamości. Jeśli dane w obu źródłach będą takie same (zgodnie z wymogiem regulacyjnym uwierzytelnienie musi być dwustopniowe), klient powróci do systemu transakcyjnego ubezpieczyciela, gdzie będzie mógł dokończyć zakup ubezpieczenia. Cały proces został maksymalnie uproszczony i skrócony do kilku minut.

Narzędzie ID UFG rozwiązuje również inny problem sektora — daje firmom ubezpieczeniowym dostęp do bazy aktualnych danych kontaktowych osób ubezpieczonych, które dziś zwykle posiadają tylko agenci. W przypadku Warty ubezpieczyciel ma dostęp do danych kontaktowych tylko połowy klientów. Dlaczego tak się dzieje?

Portfel klientów to karta przetargowa agenta w relacji z towarzystwem ubezpieczeniowym, dlatego niechętnie dzieli się on numerem telefonu czy adresem e-mail klienta. Tymczasem ubezpieczycielom zależy na budowaniu bezpośrednich relacji z klientem, co ma skutkować większą lojalnością wobec firmy.