Nikt już nie ma wątpliwości, że każda organizacja oprócz sprecyzowanej misji i wizji działania na rynku musi też zadbać o wartości, którymi będzie się kierowała, dążąc do osiągnięcia celu. Chociaż tej konieczności nie znajdziemy w żadnych przepisach prawnych ani procedurach, powinniśmy pamiętać o tym, co powiedział wiele lat temu nasz wybitny rodak Jan Paweł II: „Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali”.
Badania międzynarodowych instytutów, zajmujących się funkcjonowaniem przedsiębiorstw, pokazują, że wartości ważne w biznesie są zbieżne z tymi, którymi kierujemy się w życiu. Trudno się temu dziwić: ludzie tworzący organizację wnoszą do niej nie tylko swój intelekt, umiejętności i doświadczenie, ale również wyznawany system wartości, nazywany powszechnie etyką lub moralnością.
Mówi się, że cechą dobrego przywódcy jest takie kierowanie ludźmi, by chcieli z nim podążać do wspólnego celu. Jestem przekonany, że najważniejsze w tej umiejętności jest właśnie wyznawanie tych samych zasad, jak również wskazywanie własnym przykładem korzyści płynących z ich przestrzegania. Tylko wtedy firma będzie uczciwa w stosunku do klientów, odpowiedzialna wobec otoczenia i perspektywiczna dla pracowników. Bycie etycznym w biznesie po prostu się opłaca.