Warto wspierać polskie firmy

HERBERT WIRTH prezes KGHM Polska Miedź SA
opublikowano: 2013-12-17 00:00

KOMENTARZ PARTNERA

Patriotyzm gospodarczy należy rozumieć w kilku aspektach. Przede wszystkim jest to promowanie dobrych polskich rozwiązań, polskich kompetencji, to wreszcie pokazanie światu, że w niektórych kwestiach, zwłaszcza gospodarczych, zapisaliśmy się w rozwoju cywilizacyjnym. Z jednej strony są to więc aspekty ekonomiczne, czyli płacenie w kraju podatków, a drugi to wymiar społeczny, czyli promowanie polskich kompetencji na rynkach światowych.

Idealnym przykładem promocji polskich kompetencji w świecie jest nasze przejęcie kanadyjskiej Quadry.

Dzięki temu przejęciu KGHM Polska Miedź zajmuje 4. miejsce pod względem wielkości złóż miedzi i stał się 7. producentem surowca na świecie. Dzielimy się teraz naszymi doświadczeniami. Rok temu z naszej inicjatywy powstał Think Tank promujący ekspansję zagraniczną polskich firm „Poland, Go Global!”.

To przedsięwzięcie realizowane wspólnie z ICAN Institute, wyłącznego przedstawiciela Harvard Business Publishing Corporation w Polsce. Projekt powstał z myślą o polskich firmach, które coraz częściej planują ekspansję na zagraniczne rynki. Wśród kluczowych założeń inicjatywy znajdują się przede wszystkim: działalność badawcza oraz budowa platformy komunikacji, służącej wymianie praktycznych doświadczeń między przedsiębiorcami.

W listopadzie tego roku zorganizowaliśmy drugą konferencję Poland Go Global! Dyskutowaliśmy o tym, dlaczego zagraniczna ekspansja staje się koniecznością, jak firmy powinny się do niej przygotować, gdzie nasze przedsiębiorstwa mogą szukać swoich szans. To tylko niektóre wątki ostatniej konferencji. Nasz think tank ma pomagać polskim przedsiębiorstwom w odważniejszym wyjściu za granicę. Duże polskie firmy powinny wspierać mniejsze i pokazywać, jak zdobywać nowe rynki. Bardzo ważna jest wymiana doświadczeń.