Wartość polskiego rynku data center przekroczyła 1,3 mld zł

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2016-06-14 13:58

W 2015 roku wartość rynku data center nad Wisłą urosła o 10 proc. i wyniosła ponad 1,3 mld zł – wynika z raportu firmy Audytel.

Rynek data center w Polsce wykazuje się trwałą tendencją wzrostową – wynika z najnowszego raportu firmy Audytel. Jej eksperci policzyli, że w ubiegłym roku jego wartość sięgnęła 1,325 mld zł, co oznacza, że w porównaniu z 2014 roku urósł on o 10,5 proc. Sama wartość segmentu kolokacji wyniosła 471 mln zł. 

Mimo tak dynamicznego rozwoju, rynek rozwijał się w ubiegłym roku wolniej niż to zapowiadali czołowi gracze. Powierzchnia centów danych (liczona netto) wzrosła do 68 tys. metrów kwadratowych, a powierzchnia przeznaczona na biura zapasowe do 22,4 tys. metrów kwadratowych. Mniejszy wzrost wynikał głównie z przesunięcia otwarcia nowego ośrodka firmy Beyond na ten rok. 

W budowie znajduje się obecnie 38 tys. metrów kwadratowych powierzchni, co oznacza, że branża ma przed sobą dobre perspektywy rozwoju. Audytel prognozuje, że w 2019 roku dostępna w Polsce powierzchnia przekroczy 100 tys. metrów kwadratowych. 

Autorzy raportu zwracają uwagę, że polski rynek data center jest nadal mocno rozdrobniony. Jego liderzy mają kilkunastoprocentowe udziały w nim i żadnemu z nich nie udało się zdobyć trwałej przewagi nad konkurencją. Dlatego można oczekiwać jego konsolidacji. Sygnałem do niej może być pojawienie się w akcjonariacie jednego z czołowych graczy – warszawskiego ATM – giełdowego funduszu MCI. 

- Rozwój i nowe zastosowania technologii cloud computing i wirtualizacji mogą mieć bardzo duży wpływ na sposób funkcjonowania rynku data center w dłuższym okresie. Tradycyjne elementy składowe usługi data center bardzo silnie wiązały klienta z usługodawcą a nawet z lokalizacją centrum danych. Ewentualna zmiana dostawcy czy nawet miejsca świadczenia usługi, była zawsze związana z fizycznym przemieszczaniem krytycznych zasobów, co łączy się z dużym ryzykiem operacyjnym – uważa Grzegorz Bernatek, ekspert Audytela.

Podkreśla, że w przypadku usług w chmurze, klient nie musi wiedzieć, w którym miejscu w danym momencie są przetwarzane jego dane.