Czytasz dzięki

Wartość rynku reklamowego w dół o 15,3 proc. w pierwszym półroczu

DI
opublikowano: 27-08-2020, 10:54

Wartość rynku reklamowego w Polsce w pierwszym półroczu 2020 roku wyniosła 4 mld zł, co oznacza spadek o 15,3 proc. Redukcja wydatków reklamowych o 27,9 proc. w drugim kwartale to najgorszy wynik w historii.

Czternaście sektorów zredukowało swoje inwestycje reklamowe, a jedynie dwa zintensyfikowały. Wydatki na reklamę wzrosły w dwóch najmniejszych sektorach: komputery i audio video (+9,8 proc.) oraz produkty do użytku domowego (+1,3 proc.)

Zobacz więcej

Rynek reklamy w I półroczu 2020 roku

Fot. Materiały prasowe

Największe wolumenowe spadki wygenerowały trzy sektory: finanse, żywność i motoryzacja.  W branży finansowej wydatki reklamowe bardzo mocno ograniczyły instytucje pożyczkowe, tj. Vivus, Provident czy Creamfinance. Wśród banków największą redukcję zaobserwowaliśmy w przypadku Credit Agricole, Nest Bank czy też BNP Paribas.

Za spadki w sektorze żywność w głównej mierze odpowiedzialne były redukcje budżetów w kategoriach takich jak czekoladki i bombonierki; ciasta, ciastka, batony; lody oraz przekąski. Jeśli chodzi o reklamodawców, dużo mniej niż przed rokiem wydali Ferrero, Unilever, Wawel Kraków, Wedel. W branży motoryzacyjnej wydatki reklamowe najmocniej ograniczyły marki samochodów osobowych, m in.: Skoda, Seat, Toyota, Opel, Fiat. Kategoria stacje benzynowe zanotowała wzrost, dzięki dużym wydatkom PKN Orlen oraz Grupy Lotos.

W pierwszym półroczu spadki zanotowały wszystkie media z wyjątkiem internetu. Reklama online wygenerowała nieznacznie większy budżet, bo o 0,2 proc. Telewizja i radio straciły odpowiednio 21 oraz 13,6 proc., zaś dzienniki i magazyny 29,9 i 35,3 proc.

Najsilniejszą ujemną dynamikę zanotowały kina – wydatki reklamowe niższe o 60,3 proc. to efekt decyzji rządu o czasowym zawieszeniu działalności kin od 12 marca. W drugim kwartale kina były zamknięte. Analizując wolumen, najwięcej straciła telewizja – załamanie rynku w drugim kwartale spowodowało, że przychody stacji telewizyjnych łącznie po sześciu miesiącach były niższe aż o 456 mln zł względem poprzedniego roku. 

- „Zakładamy, że jesienią nie pojawią się nowe ogólnokrajowe ograniczenia i zarówno gospodarka jak i rynek reklamy będą stopniowo się odbudowywać. Przewidujemy, iż od września budżety reklamowe zaczną wracać do poziomów z poprzedniego roku. Oczywiście w skali całego roku rynek reklamy odnotuje największy spadek od 2009 roku Prognozujemy, że w 2020 roku budżety reklamowe zostaną łącznie zredukowane o ponad 850 mln zł, z czego 450 mln zł w telewizji, tym samym wartość rynku reklamy w Polsce spadnie o 8,7 proc.” – komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane