Warunki stosowania zwolnień z akcyzy

Elżbieta Grzelak
opublikowano: 2006-03-21 00:00

Czy podmiot mający status zarejestrowanego handlowca i dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego gazu płynnego na cele grzewcze może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego?

- Zgodnie z par. 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (DzU nr 97, poz. 966 ze zm.), gaz płynny propan, butan i ich mieszaniny są zwolnione z podatku akcyzowego, jeżeli używa się ich do innych celów niż napęd pojazdów samochodowych. Dalsze przepisy tego paragrafu uszczegóławiają jednak, w wykonaniu jakich czynności i przy zachowaniu jakich warunków to zwolnienie ma zastosowanie.

Do czynności polegających na nabyciu wewnątrzwspólnotowym towarów lub usług odnosi się ust. 5 par. 15 tego rozporządzenia. Określa warunki, jakie musi spełnić podmiot dokonujący takiego nabycia, aby mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Należy przedstawić odpowiednie dokumenty — potwierdzenie przez organ podatkowy zamówienia odbiorcy, oświadczenie odbiorcy i nabywcy o przeznaczeniu gazu do celów uprawniających do zwolnienia oraz dokumenty związane z procedurą zawieszonego poboru akcyzy: ADT i ich ewidencja.

Trzeba również złożyć zabezpieczenie akcyzowe oraz składać naczelnikowi urzędu celnego miesięczne sprawozdania o kupnie. Z treści par. 15 ust. 5 rozporządzenia wynika, że do zwolnienia konieczny jest również status prowadzącego skład podatkowy lub korzystanie ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umowy cywilnej.

Czy niezbędne jest każdorazowe wprowadzenie do składu podatkowego — własnego lub cudzego — gazu nabywanego w krajach UE, czy też bezpośrednia dostawa do odbiorcy nie pozbawia nabywcy wewnątrzwspólnotowego prawa do zwolnienia?

- Z literalnego brzmienia przepisu nie wynika taka konieczność. Warto jednak zwrócić uwagę na trudności techniczne związane z realizacją takiej transakcji na tle innych obowiązków podatkowych w zakresie akcyzy. Chodzi o par. 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (DzU nr 81, poz. 744). Zgodnie z nim trzecia karta administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT), która jest zwracana dostawcy wspólnotowemu w transakcjach dokonywanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, powinna być opieczętowana obok potwierdzenia odbioru towaru także urzędową pieczęcią właściwego dla odbiorcy naczelnika urzędu celnego lub pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Jeśli inny jest podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, a inny faktyczny odbiorca, to ustalenie organu właściwego do potwierdzenia trzeciej karty ADT może być utrudnione.

Elżbieta Grzelak, doradca podatkowy współpracujący z kancelarią radcy prawnego Bogusława Wolniewicza