WBK i Bank Zachodni ujednolicają produkty

Beata Tomaszkiewicz
opublikowano: 12-04-2001, 00:00

WBK i Bank Zachodni ujednolicają produkty

W czerwcu dojdzie do fuzji WBK z Bankiem Zachodnim. W obu spółkach trwa ujednolicanie oferty produktów. Bank Zachodni zaproponował klientom obsługę przez Internet, oferując taki sam system jak ma partner, co oznacza, że w połowie roku banki mogą stać się liderami bankowości elektronicznej.

Bank Zachodni dzięki wprowadzeniu BZ 24 zaoferował klientom dostęp do kont przez Internet, telefon stacjonarny i komórkowy, a także SMS-y i WAP. Aby skorzystać z tej usługi nie trzeba w banku otwierać osobnego konta wirtualnego BZ 24 służy bowiem do obsługi założonych już rachunków. BZ szacuje, że z jego oferty do końca roku skorzysta przynajmniej 25 tys. osób.

Dokładnie takie same usługi zaoferował kilkanaście miesięcy temu Wielkopolski Bank Kredytowy. Do tej pory w grupie dużych banków sieciowych pozostaje on liderem bankowości elektronicznej.

Elektroniczny system obsługi klientów stwarza duże szanse rozwoju oferty w przyszłości, m.in. umożliwia szybkie dotarcie do odbiorców z pakietem usług bankowo-finansowo-ubezpieczeniowych. Pomimo że teraz bankowość ta jest kosztochłonna — przez nakłady na informatyzację — to z czasem pozwoli na znaczne ograniczenie kosztów. Nie dziwi więc fakt, że zaoferowanie obsługi przez Internet jest jednym z pierwszych ujednoliconych produktów w łączących się bankach.

Razem Bank Zachodni WBK (tak się będzie nazywała połączona instytucja) będzie miał około 8-proc. udział w rynku detalicznym, co oznacza, że będzie bezpośrednio konkurował z Bankiem Śląskim, który jest trzecim co do wielkości detalistą. WBK jest także jednym z największych w kraju wydawców kart. Oferuje wszelkiego typu plastiki i to obu organizacji — i Visy, i Eurocard/MasterCard.

Spory udział ma także WBK w segmencie kredytów mieszkaniowych i hipotecznych.

Spółka ma jeszcze szansę na zwiększenie udziałów w rynku, jeśli zrealizuje swój plan rozwoju. Zgodnie z nim, bank ma silnie rozwinąć sieć placówek w centrum i na północy kraju. Do tej pory oba banki koncentrowały swą działalność na zachodzie i południu Polski, w pozostałych regionach otwierając oddziały tylko w największych miastach.

Niewątpliwym atutem obu banków jest też dobra oferta skierowana do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W planach jest także skierowanie do tego segmentu rynku oferty przez Internet.

Rynek wysoko także wycenia 10-proc. udział WBK w Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym Commercial Union. Natomiast pewnym mankamentem tego banku, jak również Banku Zachodniego, jest brak obecności na rynku ubezpieczeniowym. Ponieważ na razie nie ma planów zaangażowania kapitałowego w któreś z towarzystw działających w tym segmencie rynku z czasem może się okazać, że bank pozostaje w tyle z powodu braku produktów bankowo-ubezpieczeniowych.

Nie zmienia to faktu, że fuzja WBK z BZ znacznie wzmocni pozycję obu spółek, dlatego w długim terminie jest to ciekawy obiekt inwestycyjny, tym bardziej że płynność poznańskiej instytucji finansowej jest nadal wysoka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Beata Tomaszkiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu