Weź unijną kasę na rozwój eksportu

Sylwester Sacharczuk
opublikowano: 05-10-2011, 00:00

Weź unijną kasę na rozwój eksportu

Wielu przedsiębiorców chciałoby rozwijać zagraniczne kontrakty handlowe. Niestety, często rezygnują z tych planów ze względu na brak pieniędzy. Właśnie dla nich Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) stworzyła „Paszport do eksportu”, czyli działanie 6.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Ma ono pomóc mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom rozwinąć skrzydła także za granicą. Można dostać nawet 210 tys. zł dotacji. Niestety, zainteresowanym pozostała tylko jedna szansa — 3 października został ogłoszony ostatni konkurs z tego działania.

Pomoc w dwóch częściach

— Mając na uwadze ostatni nabór wniosków na „Paszport do eksportu” trzeba przewidywać, że zainteresowanie przedsiębiorstw nowym konkursem będzie bardzo duże. Być może dojdzie do sytuacji, że szanse na uzyskanie grantu będą miały tylko firmy, które nie prowadziły działalności eksportowej — uważa Dawid Nowicki, konsultant z SAS Advisors. W przypadku dużej liczby wniosków decydującym kryterium może okazać się realizowanie przez wnioskodawcę prac badawczo-rozwojowych. Wsparcie w „Paszporcie” jest podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmuje przygotowanie planu rozwoju eksportu przy pomocy usług doradczych. Na ten etap można dostać dofinansowanie nawet 80 proc. kosztów, ale nie więcej niż 10 tys. zł. Kolejnym etapem jest realizacja zaplanowanych działań, na co można otrzymać do 200 tys. zł (czyli maksymalnie 50 proc. wydatków). Już 17 października rozpocznie się ostatni nabór do pierwszego etapu. Pula wyniesie 1,5 mln zł. — Warto przypomnieć, że nabór w ramach drugiego etapu wciąż trwa. Ci, którzy zrealizowali pierwszą część, mogą składać wnioski o dofinansowanie kolejnej do końca tego roku. Dostępna pula to 285 mln zł — mówi Dawid Nowicki.

Warto dbać o szczegóły

Plan eksportu trzeba zrealizować w ciągu dwóch lat. O tym, że warto sięgać po pomoc z „Paszportu”, przekonują ci, którzy już z niego skorzystali. Jedną z takich firm jest Laboratorium Kosmetyczne AVA. Dotację w wysokości 163 tys. zł. przedsiębiorstwo przeznaczyło na rozwój eksportu do Hiszpanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). — Dzięki dotacji mogliśmy prezentować ofertę na targach m.in. w Dubaju i Barcelonie, gdzie zawarliśmy wiele cennych kontaktów. Wprawdzie procedury trwały długo, ale warto było czekać. Nasze kosmetyki są sprzedawane w ZEA, mamy też dystrybutora na rynku hiszpańskim. To wszystko powoduje, że udział eksportu w naszych przychodach dynamicznie wzrasta. Jeśli przedsiębiorca zamierza starać się o pieniądze z „Paszportu”, powinien bardzo dokładnie uzupełnić dokumenty, dbając o każdy szczegół.One mogą zadecydować o przyznaniu dotacji — mówi Larysa Dysput–Goławska, właścicielka laboratorium. Wnioski w naborze można składać tylko do 4 listopada lub do wyczerpania puli przeznaczonej na konkurs. Budżet całego działania to 121 mln EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu