Węzeł kolejowy skrępował CPK

Dominik Sipiński
05-10-2017, 22:00

Pełnomocnik rządu ds. lotniska centralnego ma gotową koncepcję megainwestycji. Przyjęcie uchwały przez Radę Ministrów wstrzymuje jednak spór z Ministerstwem Infrastruktury

Mikołaj Wild, rządowy pełnomocnik ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma już koncepcję budowy lotniska i węzła kolejowego. Projekt uchwały, w której rząd ma ją zatwierdzić, złożył 3 października. Wcześniej uzyskał rekomendację Stałego Komitetu Rady Ministrów, choć nie wszystkie wątpliwości zostały rozwiane.

— Nie udało się dotychczas usunąć kilku rozbieżności między mną a Ministerstwem Infrastruktury dotyczących komponentu kolejowego projektu — mówi Mikołaj Wild.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, różnice dotyczą głównie kwestii podmiotów odpowiedzialnych za realizację inwestycji oraz zakresu rozbudowy węzła kolejowego. „Od początku resort infrastruktury i budownictwa współpracuje z pełnomocnikiem rządu ds. CPK Mikołajem Wildem. Wspólnie dokonujemy ustaleń dotyczących procedur, które mają zostać zastosowane przy okazji budowy. MIB wyraża przekonanie, że GDDKiA i PKP PLK są gotowe wziąć na siebie wysiłek inwestycyjny dotyczący realizacji inwestycji drogowych i kolejowych, towarzyszących budowie CPK” — informuje Szymon Huptyś, rzecznik MIB.

Wariant minimalny

Według koncepcji pełnomocnika rządu, równocześnie z otwarciem CPK ma powstać nowy węzeł kolejowy. Zbudowana ma zostać zupełnie nowa linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą a Łodzią, a także druga, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do linii Warszawa — Gdańsk, oraz łączniki z istniejącymi liniami łódzką i poznańską. Dojazd z portu do Warszawy ma trwać 15 minut, a do Łodzi — 25 minut.

— Wybraliśmy Stanisławów w gminie Baranów, a nie Mszczonów, który był medialnym faworytem, m.in. właśnie z uwagi na położenie na przecięciu planowanych tras KDP i przedłużenia CMK — mówi Mikołaj Wild.

Zaznacza, że minimalny zakres inwestycji to budowa KDP między Warszawą a CPK i Łodzią oraz łączników z istniejącymi liniami przez Grodzisk i Żyrardów oraz Błonie i Sochaczew. Bez tego centralne lotnisko nie będzie miało sensu. Pozostałe inwestycje, w tym wydłużenie CMK do linii gdańskiej, można zrealizować później.

Zegar tyka

Z powodu rozbieżności przyjęcie przez rząd uchwały zatwierdzającej koncepcję budowy centralnego lotniska może się jednak opóźnić. Resort infrastruktury nadzoruje Grupę PKP, w tym zarządzającą infrastrukturą spółkę PKP PLK. Czasu nie ma dużo — aby budowa lotniska przebiegła zgodnie z harmonogramem, jeszcze w tym roku powinna zostać przyjęta specustawa. Mikołaj Wild chce, aby weszła w życie na początku 2018 r., co ułatwi m.in. wykup gruntów pod CPK. Rząd zakłada, że nie uzyska dofinansowania unijnego na samo lotnisko, ale na drogi, a zwłaszcza koleje, już tak. Inwestycje kolejowe mają łącznie pochłonąć 8-9 mld zł,

Czasu nie ma dużo — aby budowa lotniska przebiegła zgodnie z harmonogramem, jeszcze w tym roku powinna zostać przyjęta specustawa.

Więcej o pomyśle budowy portu lotniczego przeczytasz na lotnisko — 16-19 mld zł, a dojazdy drogowe — 6,9 mld zł. Pełnomocnik podkreśla jednak, że nie są to koszty ostateczne.

— Jest to orientacyjny kosztorys, bazujący na danych wskaźnikowych. Szczegółowe i ostateczne kwoty będziemy znali dopiero po opracowaniu studium wykonalności — zastrzega Mikołaj Wild. Studium ma być gotowe najpóźniej do jesieni 2019 r. Jeszcze przed wyborami parlamentarnymi rząd planuje wykupić też niezbędne grunty w Stanisławowie. CPK ma docelowo zająć nawet 3 tys. hektarów, czyli prawie pięciokrotnie więcej, niż obecnie zajmuje Lotnisko Chopina. Do tego czasu ma też być gotowa koncepcja architektoniczna i wszystkie opracowania środowiskowe.

— Jesienią 2019 r., jeszcze przed wyborami, chcemy rozstrzygnąć przetarg na CPK w trybie „projektuj i buduj” — zapowiada Mikołaj Wild. Na razie nie chce przesądzać o możliwości i stopniu zaangażowania inwestorów prywatnych. Prace projektowe mają potrwać dwa lata, a budowa — sześć. To pozwoli na uruchomienie lotniska w 2027 r. Zdaniem pełnomocnika rządu, to ambitny, ale nie przesadnie napięty harmonogram. Przyspieszenie terminu otwarcia nie byłoby możliwe bez istotnego wzrostu ryzyka całego projektu.

Zamiast Chopina

W pierwszym etapie CPK ma mieć przepustowość 45 mln pasażerów rocznie, choć docelowo rezerwa gruntów pozwoli na jego rozbudowę do przepustowości aż 100 mln. Zgodnie z prognozą Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 2012 r., za 10 lat w Polsce ma być rocznie obsługiwanych niecałe 53 mln pasażerów. W 2016 r. było to prawie 34 mln, w tym roku ruch rośnie w tempie prawie 20 proc.

— Przyjmijmy, że w 2027 r. ruch lotniczy w Polsce będzie sięgał 60 mln. Zakładając udział lotniska centralnego na poziomie 40 proc., oznacza to 24-25 mln pasażerów w CPK w 2027 r. To są szacunki konserwatywne, ale nawet taki poziom obłożenia w momencie otwarcia CPK jest akceptowalny. Nie boimy się przeskalowania — twierdzi Mikołaj Wild.

Początkowo, po otwarciu CPK, 40 proc. ruchu na nim ma obsługiwać LOT (przy założeniu przeniesienia tam wszystkich rejsów z Lotniska Chopina). To oznacza ok. 10 mln pasażerów rocznie. Już w 2017 r. polski przewoźnik obsłuży w rejsach na Lotnisko Chopina i z niego ok. 8 mln podróżnych. To oznacza, że rząd przyjmuje znacznie ostrożniejsze szacunki dotyczące wzrostu LOT-u niż sam przewoźnik. Rafał Milczarski, prezes LOT-u, zapowiada, że ruch na poziomie 10 mln pasażerów rocznie osiągnie już w 2020 r. (niewielką część podróżnych będzie przewoził na trasach omijających Warszawę). Pełnomocnik rządu chce, aby w wariancie minimalnym w momencie uruchomienia CPK miał dwie równoległe drogi startowe i połączenie z autostradą A2, która ma do tego czasu zostać również poszerzona na odcinku między lotniskiem a Warszawą do trzech pasów w każdą stronę. Na razie nie wiadomo, czy port będzie miał kilka terminali, czy jeden, co byłoby wygodniejsze dla pasażerów tranzytowych, ale droższe w budowie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominik Sipiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Węzeł kolejowy skrępował CPK