Widmo kryzysu nie zniechęca Gazel

Marta Bellon
opublikowano: 2013-03-07 00:00

Ranking „PB”: Wśród laureatów nie brakuje optymistów przepowiadających poprawę koniunktury. Ale większość przygotowuje się także na gorszą wersję wydarzeń

Gazelowy maraton dobiegł końca. Uroczyste gale, na których nagrodziliśmy najbardziej dynamicznych przedsiębiorców, odbyły się w 12 miastach. Spotkania te były znakomitą okazją, by zorientować się w nastrojach właścicieli i zarządców firm z sektora MSP.

Zatory hamulcem rozwoju

Im mniejszy region, tym większy pesymizm wyróżnionych przedsiębiorców. Jest jednak jedno zjawisko, na które zwracają uwagę niemal wszyscy — zatory płatnicze. Nie inaczej było w woj. mazowieckim, w którym tytuł Gazeli Biznesu 2012 trafił do 711 firm.

— Zatory płatnicze to zdecydowanie nasz największy problem, niepozwalający na rozwój. Dlatego od nowego roku zaczęliśmy uważnie przyglądać się inwestorom i kontrahentom pod kątem ich rzetelności. Staramy się nie rozpoczynać współpracy, gdy nie mamy pewności co do tego, że dostaniemy zapłatę na czas — mówi Tomasz Tański, właściciel firmy Baxtom z Mławy.

Spółka specjalizuje się w projektowaniu oraz wykonywaniu systemów instalacji elektrycznych i elektroenergetycznych obiektów przemysłowych, mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Trzeba zakasać rękawy

Choć w gronie wyróżnionych przedsiębiorców przeważają optymiści, wielu ostrzega, że utrzymanie obrotów na obecnym poziomie będzie prawdziwym wyzwaniem.

— Przewidujemy, że ten rok będzie najcięższym rokiem w 21-letniej historii naszej firmy. Złej sytuacji, jaka panuje w naszej branży, winne są firmy giełdowe, które chcą pokazać duży obrót, więc obniżają ceny swoich usług, powodując, że firmy pozagiełdowe nie mają w tym starciu żadnych szans — uważa Edward Osina, prezes Calbudu, przedsiębiorstwa ze Szczecina, zajmującego się budownictwem kubaturowym. Zwraca uwagę, że ogromnym problemem dla branży budowlanej jest źle skonstruowana ustawa o zamówieniach publicznych.

— Najbardziej potrzebne jest usystematyzowanie kryteriów oceny przygotowania inwestycji. Wtedy będzie można mówić o rzetelnej wycenie takiej inwestycji przez przedsiębiorców. Inwestor, mając dobrze przygotowaną specyfikację, łatwo może ocenić, czy ktoś blefuje, czy przedstawia realną wycenę. Aby utrzymać firmę na stabilnym kursie, musimy poszukiwać inwestorów prywatnych, którzy w przeciwieństwie do inwestorów instytucjonalnych przygotowują przetargi prawidłowo. Dobrze przygotowany przetarg nie daje możliwości wystawiania przez firmę nierealnych wycen — podkreśla Edward Osina.

Kierunek: Wschód

Część przedsiębiorców, chcąc uciec od skutków spowolnienia gospodarczego w kraju, stawia na eksport. Najpopularniejszym kierunkiem nie są bynajmniej kraje UE, ale spragniony kontaktów z zachodnią Europą — Wschód.

— Nad gospodarką wisi wciąż widmo kryzysu, a my dostrzegamy, że przedsiębiorcy znów powoli zaczynają ograniczać wydatki. Staramy się zabezpieczyć więc zaplecze finansowe. Inwestujemy na Białorusi, Ukrainie, w Kazachstanie i Rosji. Planujemy też wejść na kilka nowych rynków i w ten sposób wyrównać ewentualne straty na rynku polskim — zapowiada Ewelina Młynarczyk, prezes Nowatechu, spółki z Wadowic.

W ocenie przedsiębiorców Wschód to dobry, choć niełatwy, rynek zbytu.

— Konkurencja rośnie, powstaje wiele mniejszych firm. Nasza spółka działa na tamtejszym rynku jako duży dostawca, współpracujący z dużymi klientami. Nie obawiamy się więc konkurencji. Aby obronić się przed ewentualnym załamaniem rynku, wzmocniliśmy dział sprzedaży i chcemy rozszerzyć nasz asortyment o nabiał i produkty mięsne. By w sytuacji, w której zmniejszą się obroty na owocach i warzywach, uzupełniać je innymi produktami — mówi Wojciech Staniszewski, dyrektor firmy Agrofresh, zajmującej się eksportem i importem owoców i warzyw.

Firma w 2009 r., który był pierwszym rokiem jej działalności, osiągnęła 30-procentowy, a w kolejnych dwóch latach — 50-procentowy wzrost obrotów. „Puls Biznesu” organizuje plebiscyt na najbardziej dynamiczne małe i średnie przedsiębiorstwa od 13 lat. Ranking, na podstawie którego przyznawane są nagrody, sporządza wywiadownia gospodarcza Coface Poland. Tegoroczna edycja rankingu Gazel Biznesu była rekordowa. Tytuł Gazeli Biznesu 2012 otrzymały aż 4342 przedsiębiorstwa.

Partnerzy Gazel Biznesu:

Partner strategiczny:

Bank Zachodni WBK

Autor rankingu:

Coface Poland

Partnerzy:

Krajowy Rejestr Długów

Play

Poczta Polska

Hewlett-Packard

Energa

Opel

Partner regionalny:

Rent Design

Zwycięzca rankingu ogólnopolskiego:

JMS

Firma od ponad dekady działa na rynku budowlanym. Zajmuje się generalnym wykonawstwem. Wyszukuje dla inwestorów tereny pod inwestycje, wykonuje kompleksowe prace projektowe i buduje pod klucz. [MBE, MAR]

Zwycięzca mazowieckiego rankingu Gazele Biznesu 2012:

Mennica-Metale Szlachetne

Firma powstała w 2002 r. 100-procentowym właścicielem jej akcji jest Mennica Polska. Zajmuje się przetwórstwem metali szlachetnych. Wytwarza głównie produkty przeznaczone dla przemysłu, takie jak blachy, druty i taśmy czy sprzęt laboratoryjny. [MBE, RFA]

 

4342 Tyle firm otrzymało tytuł Gazeli Biznesu 2012.

11 Tyle razy w gronie Gazel Biznesu gościł Zakład Przemysłu Cukierniczego Otmuchów, który już po raz drugi z rzędu został nagrodzony tytułem Supergazeli.

12 Tyle razy w latach 2009-11 wzrosły przychody firmy JMS z Torunia, generalnego wykonawcy budowlanego, zwycięzcy ogólnopolskiego rankingu Gazele Biznesu 2012.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce