Więcej gazu w firmowych flotach

opublikowano: 15-11-2017, 22:00

Usługi: Po trzech kwartałach 2017 r. przybyło ponad 14 proc. korzystających z usług długoterminowego wynajmu samochodów

Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) branża wynajmu długoterminowego od półtora roku szybko się rozwija. Na koniec września 2017 r. przyrost wyniósł 14,1 proc.

Wśród nowych klientów firm CFM coraz częściej są przedsiębiorcy z sektora MSP i dzięki nim tempo wzrostu jest coraz większe — mówi Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i firmy LeasePlan Polska.
Wyświetl galerię [1/2]

ZASŁUGA MSP:

Wśród nowych klientów firm CFM coraz częściej są przedsiębiorcy z sektora MSP i dzięki nim tempo wzrostu jest coraz większe — mówi Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i firmy LeasePlan Polska. ARC

Obraz rynku

PZWLP skupia 20 firm zarządzających flotami aut (car fleet management — CFM), do których należy około 80 proc. tego rynku. Na koniec września 2017 r. dysponowały one 147,4 tys. samochodów. O wzroście popularności usług CFM wśród przedsiębiorców decyduje przede wszystkim coraz większe zainteresowanie małych i średnich firm.

— Trwający od półtora roku rozwój branży wynajmu długoterminowego w Polsce można już bez wahania nazwać rynkową tendencją. Wśród nowych klientów coraz częściej są przedsiębiorcy z sektora MSP i dzięki nim tempo wzrostu jest coraz większe — opowiada Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i firmy LeasePlan Polska.

Trzeci kwartał 2017 r. był także bardzo udany dla sektora rent a car, czyli wynajmu krótkoterminowego (1 do 30 dni) i średnioterminowego (miesiąc — dwa lata), reprezentowanego w PZWLP przez siedem dużych sieci (polskich i zagranicznych) wypożyczalni samochodów. Na koniec września ich łączna flota (bez Avis Budget/ Jupol — Car) wynosiła prawie 15 tys. aut, czyli powiększyła się aż o 28,9 proc.

Jeden na pięć

Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w trzecim kwartale 2017 r. firmy w Polsce kupiły ponad 78 tys. nowych aut osobowych. Co piąte z nich (15 347) znalazło się w wynajmie długoterminowym, co oznacza, że sektor CFM miała w tym czasie o jeden punkt procentowy większy udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm niż w pierwszym półroczu 2017 r. We flocie w wynajmie długoterminowym ciągle dominują auta z silnikami Diesla, ale stale ich ubywa.

Opublikowane przez PZWLP dane wskazują, że na koniec września samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 67,5 proc. w wynajmie długoterminowym. Ich udział zmniejszył się o prawie 5 proc. przez ostatni rok. Zyskiwały natomiast popularność auta z silnikami benzynowymi, których udział na koniec trzeciego kwartału wynosił 31,8 proc. i wzrósł w stosunku do stanu z końca września 2016 r. o 4,5 proc.

Hybrydy i auta elektryczne to nadal margines w wynajmie długoterminowym, ale ich liczba znacząco rośnie. Na koniec września było ich już 1011, w tym 978 hybryd i 33 samochodów elektrycznych (tylko w trzecim kwartale 2017 r. przybyło ponad 200 aut hybrydowych i 13 elektrycznych). Oznacza to dwuipółkrotny wzrost liczby aut ekologicznych w ciągu ostatniego roku. Na koniec trzeciego kwartału 2016 r. było ich tylko 410. Tym samym ich udział w wynajmie długoterminowych zwiększył się z 0,3 do 0,7 proc.

— Postęp technologiczny spowodował, że eksploatacja samochodów benzynowych jest już niekiedy zbliżona pod względem kosztów do tych z silnikami Diesla. Firmy przywiązują coraz większą wagę do ochrony środowiska, a współczesne oszczędne silniki benzynowe o znacznie mniejszej pojemnościniż kilka lat temu są zazwyczaj bardziej ekologiczne niż dieslowskie. Poza tym na razie powoli, ale rośnie liczba aut z napędami ekologicznymi, przede wszystkim hybrydowymi. Należy jednak pamiętać, że diesel traci popularność we flotach jedynie w niektórych segmentach aut, ale na przykład w przypadku samochodów dostawczych, premium czy SUV-ów jego pozycja jest niezmienna — opowiada Leszek Pomorski, członek zarządu PZWLP i prezes firmy Alphabet Polska. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Więcej gazu w firmowych flotach