Więcej misji, mniej reklam

MEW
opublikowano: 2015-10-29 16:59

Eksperci postulują, by PiS ograniczyło komercję w TVP. Nie ma jednak mowy o całkowitym wyrzuceniu reklam.

Zmiany na rynku medialnym znajdują się na początku listy zadań rządu, który wkrótce stworzy zwycięska partia. Krzysztof Czabański, były prezes Polskiego Radia i poseł PiS, zapowiadał niedawno, że ugrupowanie stworzy po wyborach Media Narodowe finansowane z abonamentu o połowę niższego, ale ściąganego w ramach systemu podatkowego – prawdopodobnie przy rachunkach za energię.

Eksperci zgromadzeni na Forum dla Wolności i Rozwoju złożyli dzisiaj na ręce prezydenta Andrzeja Dudy propozycje zmian regulacyjnych. Siła reklamowa TVP ma być ograniczona, a większy nacisk położony na realizację misji.

- Podstawowa zmiana dotyczy uściślenia misji w mediach publicznych, zamknięcia jej w ramy kontraktu, na podstawie którego zarządy mają być rozliczane – mówi Wojciech Dziomdziora, były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Politycy narzekają od lat na nadmierną komercjalizację TVP, walczącą o wpływy reklamowe. W nowym ładzie medialnym reklam ma być mniej, ale - wbrew niektórym skrajnym wypowiedziom - całkowitego wyrzucenia reklam w TVP raczej nie ma się co spodziewać.

- Trudno byłoby utrzymać TVP wyłącznie z wpływów publicznych. Zlikwidowanie konieczności zabiegania o widza byłoby też szybką drogą do degrengolady programowej – mówi Wojciech Dziomdziora.

Eksperci proponują też zmiany w zarządzaniu prawami autorskimi. Postulują ograniczenie roli ZAIKS-u i wzmocnienie nadzoru nad nim przez powołanie Sądu Własności Intelektualnej. Chodzi o to, by rynek wiedział ile i komu ma płacić, oraz by działalność ZAiKS-u była nadzorowana przez sprawnie działający sąd.

Forum dla Wolności i Rozwoju to inicjatywa, która zgromadziła ekspertów, biznesmenów i przedstawicieli największych polskich firm, którzy opracowali konkretne propozycje zmian legislacyjnych dla nowego rządu.


 

fot. Małgorzata Pstrągowska (Puls Biznesu)
fot. Małgorzata Pstrągowska (Puls Biznesu)