Więcej wagonów pływa promami
Tegoroczne przewozy promami kolejowymi utrzymują się na wysokim poziomie. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku przewieziono nimi 264,82 tys. ton ładunków. Prawie połowę tych przewozów stanowi tranzyt z państw Europy Północnej do południowej części kontynentu. Wśród ładunków dominują stal, drewno i wyroby drewniane. Przeważa eksport — więcej ładunków wozi się z Polski do Szwecji niż w przeciwnym kierunku. Najszybszym pociągiem promowym jest Skandviking z Malmö do Wiednia. Jedzie tylko 46 godzin i jest konkurencyjny dla transportu samochodowego. Pociąg ten przewozi głównie tarcicę i celulozę. Przez Bałtyk Skandviking płynie polskimi promami — Śniadeckim o pojemności 42 wagonów i Polonią o pojemności 47 wagonów.
W ubiegłym roku promami kolejowymi przewieziono 397,6 tys. ton ładunków. Tegoroczny plan PKP Cargo zakłada transport drogą morską 415 tys. ton ładunków. Będzie to drugi rok z rzędu, kiedy tego typu przewozy rosną. PKP Cargo i koleje szwedzkie SJ pracują nad wdrożeniem nowoczesnej technologii zmierzającej do zwiększenia przewozów kontenerów koleją, samochodami i promami.